Tokyos Lufthavne
Uanset om det drejer sig om kirsebærblomster, forretningsrejser, spektakulære landskaber eller travle storbyer – Japan er en populær rejsedestination. De fleste fly fra Europa til Japan lander i Tokyos lufthavne. Den største af de to, Haneda, er også en af de største lufthavne i verden. Narita bruges også ofte, især til internationale flyvninger. Hvad der gør disse to lufthavne unikke, hvilke andre lufthavne der er i Tokyo, og hvad Japans hovedstad har at tilbyde, kan du læse om i denne artikel.
Inhalt
Overblik over Tokyos lufthavne
Metropolområdet Tokyo har i alt fire civile lufthavne: Haneda, Narita, Ibaraki og Chōfu. De første to er primært relevante for international luftfart, mens Ibaraki har enkelte ruter til destinationer i Asien, og Chōfu kun betjener nationale flyvninger. I lang tid blev næsten al international lufttrafik håndteret af Narita Lufthavn; først i 2010 blev Haneda igen en international lufthavn efter at have håndteret mest indenrigsflyvninger i over tre årtier. Samlet har Haneda og Narita det fjerdehøjeste passagerantal for en by på verdensplan – efter Londons, New Yorks og Istanbuls lufthavne, men foran lufthavnene i Paris.
Blandt verdens største: Tokyo Haneda
Tokyo Haneda Lufthavn – officielt Haneda Airport eller Haneda Kūkō – er en af de fem største lufthavne i verden målt på passagerantal. I verdensomspændende ranglister over de bedste lufthavne endte den i 2020’erne regelmæssigt på andenpladsen, lige efter Singapore Changi Lufthavn. Hanedas succes er desto mere bemærkelsesværdig, fordi den i lang tid kun blev brugt til indenrigsflyvninger. Fra 1978 til 2010 var der næsten ingen internationale forbindelser, og udenlandske flyvninger i dagtimerne ankom først igen i 2014. Flyselskaberne bruger ofte lufthavnen til flyvninger med forbindelser til andre destinationer i Japan.
Da lufthavnen åbnede i 1931, var Haneda allerede Japans største lufthavn. Lufthavnen blev bygget på land, der var genvundet fra havet, ligesom den nuværende lufthavn i Hongkong, Chek Lap Kok. Efter Anden Verdenskrig var Haneda i flere år under amerikansk kontrol og blev yderligere udbygget. I 1952 blev lufthavnen overdraget til Japan og begyndte sin første internationale fase, som varede indtil åbningen af Narita i 1978. Alle internationale flyvninger blev derefter overflyttet til Narita. Først i 2010 blev en ny international terminal åbnet i Haneda – i alt lufthavnens tredje.
Haneda er den af Tokyos lufthavne, der ligger tættest på byens centrum, hvilket gør forbindelserne fremragende. Tokyo Monorail er muligvis den mest bekvemme mulighed, og på ca. 18 minutter er man på Hamamatsuchō Station, hvor der er forbindelse til Yamanote-linjen, en bybane. Busser tager lidt under en time til byen, mens taxaer generelt ikke anbefales på grund af de relativt høje priser i Japan. For dem, der ikke vil bære tung bagage, tilbyder Haneda også tjenester, der transporterer det sikkert til hoteller i byen.
Omstridt byggeri: Tokyo Narita
Narita Lufthavn er Japans næststørste lufthavn og endda den største, hvis kun internationale passager- og fragtflyvninger tælles med. Den fungerer som internationalt knudepunkt for de store japanske flyselskaber Japan Airlines og All Nippon Airways. Grundlæggende bruges den af flyselskaber til flyvninger, som har forbindelser til andre lande i Asien. Narita er regelmæssigt rangeret i top 5 af verdens bedste lufthavne.
I 1960’erne begyndte planlægningen af en anden lufthavn i Tokyo på grund af det høje trafikvolumen i Haneda. Valget faldt på den nærliggende by Narita. Da lufthavnen blev bygget i et tæt befolket område uden at inddrage de lokale beboere, og nogle blev endda eksproprieret, førte det hurtigt til uro. Åbningen af lufthavnen blev forsinket, og ved protesterne opstod der endda dødsfald.
Som følge heraf er lufthavnen fuldstændig lukket fra midnat til kl. 6 om morgenen. Ikke desto mindre opstod sabotage og protester gentagne gange, og i perioden mellem åbningen i 1978 og slutningen af 2010’erne fandt der over 500 beskadigelser af lufthavnen sted. Den mest bemærkelsesværdige konsekvens er dog eksistensen af en gård midt på lufthavnens område – og rullebanen gør endda en kurve for at undgå det privatejede land.
Som det er normalt for Tokyos lufthavne, er Narita også godt forbundet til jernbanenettet. Narita Express er den mest bekvemme løsning og når alle vigtige bydele på under to timer. Det anbefales at reservere plads. Dem, der ønsker at komme hurtigere frem, kan tage Keisei Skyliner, der når Yamanote-linjen på 40 minutter. Busser og taxaer er også tilgængelige, og bagage kan sendes direkte til hotellet.
Mindre lufthavne: Ibaraki og Chōfu
Ud over ikke-civile faciliteter har Tokyo også Ibaraki Lufthavn og Chōfu Lufthavn. Ibaraki har siden 2010 også håndteret passagerflyvninger, men kun lavprisflyselskaber opererer her. Der er nogle indenrigsdestinationer samt flyvninger til lufthavne i Taiwan og Folkerepublikken Kina. Chōfu Lufthavn betjener primært de japanske Izu-øer og har normalt ingen internationale flyvninger. Da der ikke er særlige togforbindelser, er de mindre lufthavne i Tokyo bedst tilgængelige med bus fra centrum.
Seværdigheder i Tokyo
Tokyo er en af verdens største byer, og metropolområdet er endda verdens største. Der er meget at se her, fra moderne bygninger og underholdningsfaciliteter til traditionelle japanske templer og hyggelige små gader. Sørg for at afsætte rigeligt med tid til et besøg. Et lille udvalg af højdepunkter kunne se sådan ud:
Shibuya
Distriktet Shibuya, især området omkring Shibuya Station, er sandsynligvis centrum for Japans natteliv, ungdomskultur og mode. Shibuya Crossing, en berømt fodgængerovergang, er ikke kun et fantastisk fotomotiv, men med op til 250.000 mennesker om dagen også verdens travleste fodgængerovergang.
Mad & Restauranter
Blandt byens mange attraktioner er maden uden tvivl en højdepunkt. Udover det enorme fiskemarked og hundredvis af ramen- og sushirestauranter er Tokyo også førende inden for fine dining. Ingen anden by har så mange Michelin-restauranter som Tokyo.
Hanami
Kirsebærblomsterfestivalen Hanami er populær både blandt lokale og internationale rejsende. Mellem marts og maj blomstrer kirsebærtræerne i Japan og danner en smuk ramme om udendørs picnics og fester. På denne tid af året prydes Tokyos Ueno Park med farverige papirlanterner og skaber en særlig imponerende oplevelse.
Dette er selvfølgelig kun et lille udvalg af Tokyos seværdigheder. Med tilstrækkelig tid kan man også nemt besøge mange andre seværdigheder i Japan takket være højhastighedstog (Shinkansen). Fra det imponerende Kyoto med sine mange historiske bygninger til den majestætiske Fuji-bjerg eller Himeji Slot er der noget for enhver smag.
Uanset om du er på et kort ophold eller en længere rejse via en af Tokyos lufthavne, ønsker vi dig en behagelig flyvetur.