Brandenburger Tor ved solnedgang, med begyndelsen af Straße des 17. Juni i baggrunden.

Berlins lufthavne: Info og indsigt

Berlins lufthavne er ikke kun en indgang til verden, men også et stykke tysk historie. Men hvor mange lufthavne har Berlin egentlig? Hvor lang var byggeperioden i Berlin lufthavn, og hvor meget kostede den? Og hvad har Berlin Tegel og Berlin Tempelhof egentlig med luftbroen fra Berlin at gøre? Vi giver dig et overblik.

  1. Berlins lufthavne i et overblik

  2. Berlin Brandenburg lufthavn

  3. Berlin Schönefeld lufthavn

  4. Berlin Tegel lufthavn

  5. Lufthavn Berlin Tempelhof

  6. Luftbro Berlin

  7. Seværdigheder i Berlin - insidertips

Berlins lufthavne i et overblik

Helt korrekt bør vi siden 2020 kun tale om én (aktiv) lufthavn i Berlin: Berlin Brandenburg "Willy Brandt" Lufthavn (BER). For andre lufthavne i Berlin skal man dog kun kigge lidt længere tilbage i tiden. Berlin Tegel- og Schönefeld-lufthavnene blev lukket for relativt nylig. Mange mennesker kender også Tempelhof Berlin lufthavn. Hvor BER Berlin har gjort sig bemærket på grund af sine anlægsudgifter på flere milliarder, har andre lufthavne og flyvepladser en fast plads i historien af en anden grund: Luftbroen i Berlin er nøgleordet her.

Hovedindgangen til Berlin Brandenburg Willy Brandt Lufthavn med mange mennesker i forgrunden.

Berlin Brandenburg Lufthavn

Berlin Brandenburg Lufthavn har kælenavnet "Willy Brandt" og er også uofficielt kendt som Berlin Lufthavn eller Airport Berlin. Den ligger syd for Berlins bygrænse i nabostaten Brandenburg og blev bygget i umiddelbar nærhed af Berlin Schönefeld Lufthavn. Siden 2020 har den været den eneste lufthavn i Berlin. Kort efter Tysklands genforening blev det besluttet, at Berlin skulle have en central lufthavn. Berlin Brandenburg Lufthavn skulle således erstatte de eksisterende lufthavne i Tempelhof, Tegel og Schönefeld. En del af den tidligere Schönefeld-lufthavn blev integreret i BER Berlin - Terminal 5. Siden åbningen af den nye hovedstadslufthavn har den udelukkende fungeret som terminal for statsflyvninger. Forbundskansleren og hans ministre letter herfra. Civile flyvninger for offentligheden fra Berlins lufthavn tager rejsende til kontinentale og interkontinentale destinationer.

På grund af den særligt lange byggeperiode, der begyndte i september 2006 og sluttede i oktober 2020, har Willy Brandt-lufthavnen fået ry for at være et af de længste byggeprojekter i Tyskland. I modsætning til den 14-årige byggeperiode var den faktiske åbning af den nye lufthavn i Berlin allerede planlagt til november 2011. Fejl i byggeplanlægningen, manglende byggetilsyn og tekniske mangler var årsagen til, at åbningen måtte udsættes i alt syv gange. I alt beløber omkostningerne til opførelsen af BER Berlin sig til anslået seks til syv milliarder euro - hvilket gør det samlede beløb ca. tre gange så højt som planlagt.

Berlin Schönefeld Lufthavn

Sammen med Tempelhof og Tegel var Berlin Schönefeld-lufthavnen en del af Berlins lufthavnsensemble. Efter Anden Verdenskrig var Schönefeld-lufthavnen DDR's centrale lufthavn. Schönefeld var i drift indtil udgangen af oktober 2020 - fra nu af vil den blive erstattet af Berlin Brandenburg Lufthavn. Velkendte lavprisflyselskaber som EasyJet og Ryanair overtog talrige nationale og internationale ruter, f.eks. til London eller Düsseldorf-Weeze. Etableringen af easyJet var særlig vigtig for Berlin Schönefeld Lufthavn. Schönefeld-lufthavnen blev den næststørste easyJet-base i Europa. I lavprisflyselskabernes storhedstid var Schönefeld Lufthavn bogstaveligt talt fyldt til bristepunktet, men driften af lufthavnen med fuld kapacitet forløb i årevis uden større afbrydelser eller problemer. Derfor nød Berlin Schönefeld med sine lavprisflyvninger stor popularitet, og det var ikke kun blandt berlinerne.

Berlin Tegel Lufthavn

Berlin Tegel Lufthavn håndterede passagerer i Tysklands hovedstad sammen med Berlin Schönefeld Lufthavn indtil november 2020. For at dele trafikken effektivt blev Tegel-lufthavnen placeret i den nordvestlige del af Berlin, mens Schönefeld dækkede det sydøstlige område. Kort før lufthavnens lukning havde Tegel det fjerdehøjeste passagertal i Tyskland efter lufthavnene i Frankfurt, München og Düsseldorf. Selv om Tegel-lufthavnen i Berlin er lukket for civil trafik, eksisterer den nordlige del stadig som militær helikopterlandingsplads. Der er også planer for fremtiden for de andre ledige terminaler: Der skal f.eks. bygges en industri- og forskningspark under navnet "Berlin TXL - The Urban Tech Republic". Berlin University of Applied Sciences og Berlin Fire Brigade er blot to eksempler på mulige brugere. Berlin Tegel er således en lufthavn i forandring.

Hovedbygningen og en del af den tidligere flyveplads i Berlin Tempelhof Lufthavn i solskin.

Berlin Tempelhof lufthavn

Berlins tidligere centrale lufthavn var en af de første kommercielle lufthavne i Tyskland, da den åbnede i 1923. Sammen med lufthavnene Berlin Tegel og Schönefeld håndterede Tempelhof-lufthavnen det internationale passagerantal i det store Berlin indtil lukningen i 2008. To år efter lukningen blev Tempelhof Lufthavn åbnet for offentligheden. Siden da er området og de tomme bygninger blevet brugt til mange formål - som messeplads, til sportsbegivenheder eller til indkvartering af flygtninge. Tempelhof-lufthavnen i Berlin har også gjort sig bemærket som et eftertragtet filmset. Blockbusters som The Bourne Conspiracy (2004), Berlin Airlift (2005), Valkyrie (2007), The Hunger Games - Mockingjay Part 1 (2014) og The Hunger Games - Mockingjay Part 2 (2015) fandt deres filmiske kulisser her og vakte stor international opsigt.

Berlin-luftbroen

Lufthavnene i Berlin har en særlig betydning i Tysklands historie. Her tænkes på Berlinblokaden og de vestallieredes luftbro, som forsynede befolkningen i det daværende Vestberlin med mad, medicin og bleer fra den 24. juni 1948 til den 12. maj 1949. Berlinblokaden blev indført af Sovjetunionen, dvs. at alle veje, jernbanelinjer og floder til Vestberlin blev blokeret. Formålet var at lægge pres på de vestlige allierede for at få dem til at opgive Vestberlin og få det til at falde tilbage til Sovjetunionen. Mere end to millioner mennesker blev således pludselig afskåret fra omverdenen. Via flyvepladserne Berlin Tempelhof, Tegel og Gatow blev forsyninger nu leveret ad luftvejen - Berlin-luftbroen. Efter næsten et år gav Sovjetunionen op og ophævede blokaden. Under luftbroen opnåede det amerikanske luftvåben og dets "sultanbombere" en legendarisk status i hele Tyskland, som stadig er ubrudt den dag i dag. Luftbroen over Berlin er blevet et symbol på tysk-amerikansk venskab. Den dag i dag tænker ældre generationer af berlinere tilbage på de amerikanske piloter, der fløj børn i Vestberlin med chokoladebarer, der blev kastet ud fra flyene på små faldskærme.

Seværdigheder i Berlin - Insidertips

Berlin er et besøg værd hver gang. Men hvilke andre højdepunkter har delstatshovedstaden ud over Brandenburger Tor, tv-tårnet og Forbundsdagen? Vi afslører tre insidertips:

Badesjov på et skib
Selv om Berlin er en storby, er der masser af muligheder for at køle sig ned om sommeren. Om Wannsee eller Müggelsee - der er noget for enhver smag. Men kender du allerede badeskibet i Alt-Treptow? I forlængelse af traditionen fra de gamle flodbade fra det 18. århundrede fungerer den skubbepram, der ligger i Havel, som flydende badeanstalt. Som om dette ikke var specielt nok, giver badeskibet de besøgende mulighed for at beundre panoramaudsigten over Spree, Oberbaum-broen og tv-tårnet.

Forsvundne steder
Ikke langt fra hovedstaden, ca. en time i bil, ligger Beelitz-helingsstederne. Arbejdslungesanatorierne blev bygget mellem 1898 og 1930 og var blandt de største hospitalskomplekser i Berlin-området. Under Første og Anden Verdenskrig fungerede Beelitz-sanatorierne som modtagelsescentre for syge og sårede soldater. Sanatorierne var stadig i aktiv brug indtil 1994 - det var også kendt som det største militærhospital for den sovjetiske eller russiske hær i udlandet. Efter mange års stagnation og forfald blev den første trætopbane i Brandenburg åbnet på området i 2015. Ikke kun i luften, men også på jorden: De, der ønsker at tage et kig ind i Beelitz-helingsstederne, kan deltage i en guidet tur.

En forladt forlystelsespark
Alle, der interesserer sig for forladte steder i Berlin og omegn, vil blive begejstret for Spreepark. Spreepark Berlin, der dengang hed Kulturpark Plänterwald, var den eneste forlystelsespark i DDR, som tiltrak omkring 1,7 millioner besøgende om året. Efter kommunismens fald kollapsede tallene, og forlystelsesparken måtte indgive konkursbegæring. Siden da har området ligget brak - indtil 2014. Delstaten Berlin planlægger at genåbne Spreepark som en kunst- og kulturpark i 2026. Du kan udforske området på guidede ture og få mere at vide om Spreeparkens fortid og fremtid.

Berlin og Berlins lufthavne har altid spændende ting at byde på, både historisk og aktuelt. Vi ønsker dig på forhånd en god flyrejse til din næste rejse til eller fra Berlin!