Forsiden af ankomsthallen på Hong Kong International Airport.

Hong Kong International Airport: fra Kai Tak til Chek Lap Kok

Uanset om det er I nutiden eller fortiden, har Hongkongs lufthavn altid været spektakulær. Indtil dens lukning den 6. Juli 1998, var Kai Tak Lufthavn kendt som Hong Kong International Airport, berømt for sine særligt nervepirrende indflyvningsmanøvrer. På  ge dag overtog efterfølgeren, Chek Lap Kok, rollen som Hongkongs lufthavn og er siden da blevet verdens største fragtlufthavn  gen af de største passagerlufthavne globalt. Oplev mere om disse to lufthavne og hvorfor Hongkong er en besøg værd i den følgende artikel.

Indhold

  1. Overblik over Hongkongs lufthavne

  2. Chek Lap Kok: Lufthavnens ø

  3. Kai Tak: Indflyvning via Checkerboard Hill

  4. Attraktioner i Hongkong

Overblik over Hongkongs lufthavne

Hong Kong International Airport er den eneste kommercielt relevante lufthavn i Hongkong. Selvom der ud over denne også er Shek Kong Airfield, bruges denne primært til private flyvninger. Selvom to lufthavne har båret titlen Hong Kong International Airport, var de aldrig aktive samtidigt, men skiftede i 1998. Dette skyldtes de høje passagervolumener, som ikke længere kunne håndteres, samt placeringen af den gamle Kai Tak Lufthavn. Indflyvningen var farlig på grund af omkringliggende bakker, og desuden lå den efterhånden meget centralt i byen på grund af Hongkongs udvidelse, hvilket gjorde et natflyveforbud nødvendigt. I dag bruges Kai Tak delvist som park og delvist som Kai Tak Cruise Terminal, Hongkongs centrale anløbssted for krydstogtskibe. Flyene er væk, men turisterne er blevet.

Chek Lap Kok: Lufthavnens ø

Den nuværende Hong Kong International Airport, Chek Lap Kok, kan betragtes som et af de mest ambitiøse lufthavnsprojekter i verden. Succesen bekræfter planlæggerne, da det på mange måder er en af de største og vigtigste lufthavne i verden. 

Hurtig konstruktion på en kunstig ø

Udfordringerne for den nye Hong Kong International Airport omfattede blandt andet en stram tidsplan, som skyldtes den daværende politiske situation. Indtil 1997 var Hongkong under britisk administration, men tilbageleveringen til Kina var allerede besluttet, da byggeriet begyndte i 1991. Det var også aftalt, at lufthavnen skulle være så færdig som muligt på det tidspunkt. Problemet: der skulle først skabes en stort set kunstig ø.

Den eksisterende ø Chek Lap Kok blev sænket fra en højde på op til 100 meter til en jævn 7 meter over havets overflade. Den frigivne jord blev brugt til at udvide landmassen, som mere end tredoblede: over 9 km² blev vundet fra havet. Det samlede område på næsten 12,5 km² blev derefter helt bebygget med Hong Kong International Airport. Siden da er der gennemført yderligere landvindings- og udvidelsesprojekter, og flere er allerede planlagt. 

Passager- og fragttrafik

Udvidelsen af Chek Lap Kok skyldes lufthavnens høje udnyttelse. Det tjener som et første ankomstpunkt i Kina for mange turister og er et af verdens vigtigste knudepunkter; cirka halvdelen af verdens befolkning kan nås inden for fem timers flyvning herfra. I samlede passagertal rangerer det bag store europæiske lufthavne som Heathrow i London eller Charles de Gaulle i Paris, men foran Tysklands største lufthavn i Frankfurt og fortsætter med at vokse.

Med hensyn til fragt er Hong Kong International Airport derimod uovertruffen: med undtagelse af en kort tilbagegang under COVID-19 pandemien, har Chek Lap Kok været verdens største fragtlufthavn siden 2010. Over 5 millioner tons fragt behandles her årligt. DHL-hubben alene behandler omkring 75.000 pakker og pakker i timen.

Kai Tak: Indflyvning via Checkerboard Hill

Den gamle Hong Kong Kai Tak Lufthavn var både berømt og berygtet. Ligesom Chek Lap Kok var placeringen særlig bemærkelsesværdig.

Området med den gamle Kai Tak Lufthavn med krydstogtterminalen.

Vand, bjerge og lejligheder

Omringet af vand på tre sider, havde Kai Tak kun en enkelt landingsbane. Dette var i sig selv ikke et problem, men situationen blev kompliceret af yderligere geografiske forhold. Bakker på over 500 meter omgav den tidligere Hong Kong International Airport på flere sider. At overflyve disse var ikke muligt, da det ville kræve en for stejl landingsmanøvre. Den eneste indflyvningsrute var derfor fra syd over vandet. Selv her var en lige indflyvning ikke mulig: i stedet skulle en skarp højresving på lav højde foretages.

Denne højresving blev markeret af et stort rød-orange skakbrætmønster på en bakke i flyvebanen – den såkaldte Checkerboard Hill. Så snart piloterne kunne se mønsteret, begyndte de at dreje. På det tidspunkt var de allerede så lavt over de omkringliggende lejlighedskomplekser i det tæt befolkede Kowloon-distrikt, at passagerer angiveligt kunne se indbyggernes tv-programmer. Den ekstra udfordring for personalet i cockpittet var, at ingen instrumentflyvning var mulig; landingen måtte ske visuelt.

Kai Tak Lufthavn i dag

Givet dens farlige ry, mangel på udvidelsesmuligheder og nødvendigheden af et natflyveforbud, blev Kai Tak lukket. Oprindeligt blev de eksisterende bygninger brugt til forskellige formål, lige fra regeringskontorer til bilforhandlere, minigolfbaner og spillehaller. Bygningerne blev endelig revet ned i 2000'erne.

Efter lange udviklings- og byggeperioder bruges en stor del af det tidligere område nu anderledes. Der er grønne områder, et børnehospital, flere offentlige boligprojekter og en metrostation. For turister er Kai Tak Cruise Terminal også interessant, som Hongkongs krydstogtanløbssted. Kai Tak Sports Park, med 50.000 pladser, som vil være byens største stadion, er stadig under opførelse.

For øvrigt: Selvom indflyvningen til Kai Tak var udfordrende, blev det ikke betragtet som verdens farligste lufthavn. Denne tvivlsomme ære går til en anden lufthavn i Asien, Lukla Lufthavn i Nepal, nær Mount Everest Base Camp.

Attraktioner i Hongkong

Som en by med en ekstraordinær historie og stærke multikulturelle påvirkninger har Hongkong meget at byde på. Den geografiske placering med imponerende bakker lige ved havet tilføjer den spændende blanding. Blandt andet bør du ikke gå glip af følgende: 

Victoria Peak

Fra denne bakke har du en fantastisk udsigt over store dele af Hongkong. Du kan nå toppen, som er over 500 meter høj, på egen hånd eller med Peak Tram, hvorfra du kan se ned på Victoria Harbour, byens naturlige havn.

Streetfood, restauranter og natteliv

Hongkong er en yderst travl by. Historiske bygninger og den nyeste arkitektur står tæt sammen. I de talrige sidegader finder du overalt charmerende streetfood-boder, restauranter og barer, der dag og nat tilbyder et farverigt udvalg for enhver smag.

Hongkongs skyline i skumringen.

Lantau Island

Lantau Island er mere naturlig og landlig. Det tilhører Hongkongs administrative område, men du kan måske mærke lidt af metropolen her. Ud over den betagende natur er der flere idylliske landsbyer at udforske. En højdepunkt er også en 34 meter høj Buddha-statue. 

Selvfølgelig har Hongkong meget mere at byde på. Når du flyver til Hong Kong International Airport, anbefaler vi derfor bestemt at tage noget tid til at udforske. Vi ønsker dig en behagelig rejse!