Startbanen i Lukla under godt vejr, et propel-fly er lige begyndt at lette.

Lukla Lufthavn: Den farligste lufthavn i verden?

Over skyerne befinder du dig på en flyvetur til Lukla Airport, måske endda efter landingen. Næsten 3000 meter over havets overflade ligger landingsbanen i den nok mest berømte lufthavn i Nepal. Lukla Airport skylder først og fremmest sin beliggenhed sin berømmelse: Det er den lufthavn, der ligger tættest på Mount Everest, og den betragtes ofte som verdens farligste lufthavn på grund af de vanskelige forhold i Himalaya. Men er dette omdømme berettiget? Hvad gør flyvninger til Lukla så specielle? Og hvorfor kan turen til Lukla Lufthavn stadig være det værd?

  1. Lukla Lufthavn i et overblik

  2. Er Lukla lufthavn den farligste lufthavn i verden?

  3. Særlige sikkerhedsforanstaltninger i Lukla Lufthavn

  4. Seværdigheder nær Lukla Lufthavn: Mount Everest & Co.

Lukla lufthavn i overblik

Lukla Airport - officielt Tenzing-Hillary Airport efter de to første bjergbestigere af Mount Everest - ligger ca. 30 minutters flyvning fra Nepals hovedstad Kathmandu. Lukla er i sig selv en lille by uden nævneværdige attraktioner, men den er udgangspunkt for næsten alle ekspeditioner til Mount Everest. Derfor har den lille lufthavn en årlig passagermængde på op til 150.000. Transporten af varer til regionen foregår også næsten udelukkende via Lukla Airport, da de omkringliggende landsbyer i de høje bjerge ikke kan nås via konventionelle veje.

På grund af det stejle terræn er den eneste landingsbane i Lukla Airport kun 527 meter lang, hvilket gør den til en af de korteste landingsbaner i verden. Til sammenligning måler landingsbanerne i lufthavnen i Frankfurt omkring 4000 meter. Derfor kan kun små, såkaldte STOL-fly (STOL: Short Take-Off and Landing) og helikoptere lande i Lukla; der er ikke plads til større passagerfly eller sågar en A380. For at kompensere for den korte bremselængde har landingsbanen, der ofte beskrives som verdens farligste, en hældning på 11,7%. Omvendt gør det det også lettere for flyene at lette.

Et propel-fly i Nepal, passagerer er ved at gå om bord.

Er Lukla lufthavn den farligste lufthavn i verden?

Lukla Lufthavn har fået et tvivlsomt ry siden begyndelsen af 2000'erne, da rapporter ofte har rangeret lufthavnen som den farligste lufthavn i verden. Det er der en række grunde til:

  1. Terræn
    At verdens farligste lufthavn skulle ligge i Nepal er i første omgang ikke overraskende. Den ekstreme placering i højderne af Himalaya-bjergene gør både start og landing betydeligt vanskeligere. For eksempel er der stejlt stigende terræn for enden af landingsbanen i Lukla, mens det falder meget hurtigt i startretningen. Landingsbanen skal derfor rammes eller bruges perfekt.

  2. Ingen mulighed for at afbryde
    Kravene til landingsbanen kompliceres af det faktum, at det i Lukla Airport er næsten umuligt at afbryde en start- eller landingsmanøvre. De omkringliggende bjerge giver ikke plads nok til at tillade en anden start- og landingsmanøvre som i en almindelig lufthavn. Potentielt farlige landinger må derfor som regel gennemføres alligevel, når de først er påbegyndt.

  3. Vejrforhold
    På grund af sin placering i en dal i de høje bjerge er vejret også en hyppig faktor i Lukla Airport. Hurtigtflyvende skyer og tåge samt hyppige kraftige regnskyl i monsuntiden reducerer sigtbarheden betydeligt og komplicerer en i forvejen udfordrende indflyvning.

Særlige sikkerhedsforanstaltninger i Lukla lufthavn

Selvom den berømte lufthavn i Nepal er farlig, er der en række foranstaltninger på plads for at øge sikkerheden i Lukla Airport:

  • Krav til piloter
    Kravene til folk i cockpittet er høje, når man nærmer sig Tenzing-Hillary Airport, og kravene før den første landing i Lukla er tilsvarende omfattende. Nepals luftfartsmyndigheder foreskriver, at piloter allerede skal have gennemført mindst 100 STOL-flyvninger, og der kræves også et års erfaring med STOL-flyvninger inden for Nepal. Derefter skal der gennemføres mindst ti flyvninger til selve Lukla Airport under opsyn af en certificeret eksaminator. Først derefter får piloterne lov til at lande i Lukla på egen hånd.

  • Flyv kun i klar sigtbarhed
    Selvom det ikke er ualmindeligt at flyve med instrumenter i luftfarten, vil Lukla Lufthavn blive lukket uden varsel, hvis det ikke er muligt at lande efter de såkaldte Visual Flight Rules (VFR). I monsunsæsonen fører det regelmæssigt til aflysning af omkring 50% af flyvningerne. Der er heller ingen flytrafik efter mørkets frembrud.

  • Flyvninger tidligt om morgenen
    På grund af beliggenheden i den smalle Lukla-dal spiller vinden også en afgørende rolle. Tidligt om morgenen blæser den normalt fra nordøst, mens den senere på morgenen har en tendens til at blæse fra sydvest. Da sidstnævnte kan være farligt for flytrafikken i den mest berygtede af Nepals lufthavne, planlægges flyvningerne normalt til de tidlige morgentimer.

Startbanen i Lukla med solskin, men også nogle lavt hængende skyer, et propel-fly er lige begyndt at lette.

Seværdigheder nær Luklas Lufthavn: Mount Everest & Co.

Nepals farlige flyveplads nær Mount Everest er en destination for hundredtusindvis af turister hvert år, på trods af risikoen. Og årsagen er selvfølgelig de betagende Himalaya-bjerge.

Mount Everest
Det højeste og uden tvivl mest berømte bjerg i verden er destinationen for de fleste passagerer, der lander i Lukla. Men mellem Lukla Lufthavn og Everest Base Camp er der stadig en gåtur på flere dage.

Tip: Hvis du kun er interesseret i en god udsigt til verdens højeste bjerg, skal du undgå den nu overfyldte Everest Base Camp - derfra kan du slet ikke se toppen på grund af de omkringliggende høje bjerge.

Namche Bazar
Hvis du vil have en god udsigt over Everest, skal du bare vandre fra Lukla til byen Namche Bazar. Namche Bazar tilbyder overnatning og verdens højeste irske pub.

Sagarmatha nationalpark
Selv om Mount Everest er det mest berømte, byder den omkringliggende Sagarmatha National Park på utallige imponerende bjerglandskaber. Da antallet af turister på Mount Everest nu er ved at nå problematiske proportioner, er de knap så populære ruter et anbefalelsesværdigt alternativ.

I øvrigt: På grund af de ekstreme højder i Himalaya, selv ved foden af bjergene, bør du under ingen omstændigheder ankomme uden højdetræning og benytte dig af lokale guider.

Det omfattende turisttilbud understreger det endnu en gang - på trods af det dårlige ry bliver Lukla lufthavn hvert år besøgt af mange rejseentusiaster. Selvom der er en vis risiko forbundet med at rejse til Himalayas højder og dermed med at flyve til Lukla Lufthavn, venter udsigten til de mest betagende tinder i verden som belønning med god forberedelse og forsigtig opførsel.