En Airbus A380 i luften, flyet bærer inskriptionen "Love at first flight".

Airbus A380: Fakta og tal

Airbus' A380 er en gigant i luften: det største passagerfly, der nogensinde er blevet serieproduceret. Flyet er et mesterværk inden for moderne teknik og et absolut højdepunkt inden for luftfarten. Samtidig er det imidlertid også symbolsk for overdrevne ambitioner og en produktion, der ikke opfylder markedets behov. Men hvad er det egentlig, Airbus A380 har at tilbyde passagererne? Hvad vejer en A380? Hvor mange A380'ere er der egentlig? Og hvad er det med Lufthansas genoptagelse af A380-flyvningen i 2023? Find ud af mere her!

Indhold:

  1. A380: 10 hyppigt stillede spørgsmål

  2. Udviklingen af Airbus A380

  3. Hvorfor A380 blev nedlagt

  4. Airbus A380 indefra

  5. Airbus A380's fremtid

A380: 10 ofte stillede spørgsmål

Airbus A380 er et fly i mange henseender et superlativ. Vi har her opsummeret de vigtigste nøgletal for dig.

  1. Hvor mange A380'ere blev der bygget?
    Der blev i alt bygget og leveret 251 Airbus A380'ere til civil luftfart.

  2. Hvor mange A380'ere flyver stadig?
    I maj 2023 er der ca. 130 A380'ere i drift - men flere flyselskaber planlægger at genaktivere flere fly i løbet af året. F.eks. forventes alle Emirates Airbus A380-fly fra Emirates at være tilbage i drift ved årets udgang.

  3. Hvor mange A380'ere har Lufthansa?
    Oprindeligt var der 14 Lufthansa A380'ere, hvoraf seks siden er blevet solgt. Efter at have været midlertidigt på jorden under Corona-pandemien er det planen, at Lufthansas resterende otte Airbus A380-fly skal vende tilbage til tjeneste hos tranflyselskabet i løbet af 2023.

  4. Hvor mange A380'ere har emirates?
    Med i alt 123 Airbus A380 800'ere hos Emirates er det statsejede flyselskab fra Dubai langt den største kunde. På andenpladsen ligger Singapore Airlines med 24 A380'ere.

  5. Hvilken slags motorer har en A380?
    Airbus A380 er udstyret med enten fire Rolls-Royce Trent 900- eller Engine Alliance GP7200-motorer, afhængigt af kundens behov.

  6. Hvor meget forbruger en A380?
    På grund af de fire motorer har A380 et meget højt forbrug på 320.000 liter petroleum pr. tankfuld. Da mange Airbus A380'ere i mellemtiden blev taget ud af drift, blev driftsomkostningerne derfor nævnt som en væsentlig faktor, da motorvedligeholdelse ud over forbruget anses for at være meget omkostningstungt.

  7. Hvad koster et A380-fly?
    Ifølge listen er prisen for en Airbus A380 på 445,6 millioner dollars.

  8. Hvor lang er en A380?
    A380 har en længde på 72,72 meter.

  9. Hvad er vingefanget på en A380?
    A380 har et vingefang på 79,80 meter.

  10. Hvad er vægten af en A380?
    Vægten kan variere en smule afhængigt af udstyret og antallet af sæder. A380's maksimale tomvægt er 275 t, og den maksimale startmasse er 569 t.

En Airbus A380 på landingsbanen med flyobservatører i baggrunden.

Udviklingen af Airbus A380

Udviklingen af Airbus A380 begyndte tilbage i slutningen af 1980'erne. Målet var at skabe et konkurrentprodukt til Boeings markedsdominerende 747. Efter en udviklingsfase på mere end ti år blev den endelige beslutning om at bygge taget i 2000. Flyene blev færdiggjort i Toulouse, men enkelte sektioner af A380 blev også fremstillet i Storbritannien, Spanien og Tyskland og bragt til Frankrig på særlige ruter ved hjælp af tunge transportmidler. Testflyvningerne begyndte i 2005, og de første leveringer af A380 til Singapore Airlines og den første ruteflyvning fandt sted i 2007.

Oprindeligt var der planlagt flere versioner af flyet; A380 800 og A380 F blev i sidste ende udbudt. Sidstnævnte var planlagt som et fragtfly, men blev aldrig realiseret på grund af prioritering af passagertrafikken og annullerede ordrer.

Hvorfor A380 blev aflyst

Forsinkelser i leveringen af Airbus A380 førte til indledende bøder og annullerede ordrer, hvilket resulterede i, at fragtflyversionen blev suspenderet. Omkostningerne ved at drive et fly som A380 medførte også, at efterspørgslen var lavere end forventet. En nøglefaktor her var Airbus' afhængighed af det såkaldte hub-and-spoke-system i planlægningen. Her skulle passagererne primært flyves til centrale knudepunkter og derfra transporteres til destinationerne med mindre fly. Det er imidlertid det punkt-til-punkt-system, hvor direkte flyvninger foretrækkes, der har vundet frem. Da disse flyvninger har et lavere antal passagerer, var størrelsessammenligningen negativ for A380.

Den deraf følgende lavere efterspørgsel førte til, at den store kunde Emirates også aflyste 39 fly. Da der ikke var flere åbne ordrer på det tidspunkt, blev produktionen af A380 indstillet. I stedet for de oprindeligt annoncerede 1 200 fly blev der kun bygget 251 fly.

En Airbus A380 fra Emirates i luften.

Airbus A380 indefra

Airbus A380 er uden tvivl et spektakulært syn, men også A380's interiør sætter standarder på mange områder. Især Airbus A380 fra Emirates venter indvendigt med luksuriøst udstyr. En Emirates A380 på First Class har f.eks. brusekabiner. Men A380 First Class fra andre flyselskaber kan også overbevise med en rummelig cocktailbar og individuelle sovekabiner. A380 Business Class tilbyder også en lounge om bord og sovepladser.

A380 cockpittet og kabinepersonalet skiller sig også ud. Op til fem personer kan arbejde i cockpittet på Airbus A380 på samme tid. Desuden har det nederste tredje dæk, der primært tjener som fragtdæk, et besætningsområde med senge og eget toilet til besætningen på op til 24 personer.

Fremtiden for Airbus A380

Ordsproget om, at døde mænd lever længere, viser sig også at være sandt for Airbus 380. Især med udbruddet af Corona-pandemien, men allerede inden da var flyselskaberne begyndt at trække deres A380-fly på pension. At vende sig bort fra denne beslutning blev længe anset for utænkeligt, men en kombination af øget efterspørgsel efter langdistanceflyvninger samt produktionsvanskeligheder for nyere, mindre fly har mange steder udløst en nytænkning. De ca. 130 A380-fly, der i øjeblikket er i drift, vil blive suppleret med yderligere fly inden årets udgang. Der vil derfor sandsynligvis fortsat være ruteflyvninger med dette fly i hvert fald indtil udgangen af dette årti, men derefter er A380's skæbne usikker.

Kunne du tænke dig at opleve en rejse i en Airbus A380 (igen)? Så ønsker vi dig på forhånd en god flyvning og en afslappende rejse!