
Airbus A320-familien: innovative allroundere
De vigtigste fly behøver hverken at være de største eller de hurtigste. Både for flyproducenter og flyselskaber er det ofte de tilsyneladende beskedne, mellemstore fly, som spiller en særlig rolle. A320-familien er et godt eksempel: en central søjle for både Airbus og mange af deres kunder. Disse fly bliver produceret og solgt i meget høje antal – og står dermed for en stor andel af de tilbagelagte flykilometer og transporterer millioner af passagerer. Hvorfor Airbus A320 i mange henseender har meget mere at byde på end gennemsnittet, kan du læse i artiklen herunder.
Indhold
Overblik over Airbus A320-familien
Alle fly i A320-familien er såkaldte narrow-body fly. Det betyder, at de kun har én midtergang med op til seks sæder pr. række. De er desuden “twinjet”-fly med to motorer, i modsætning til større “firemotorers” fly som Airbus A380 og Boeing 747. Den største forskel mellem de enkelte A320-modeller er længden på skroget – lavere numre indikerer kortere, højere numre længere skrog.
A320
Grundmodellen har en skroglængde på 33,91 m. Afhængigt af konfigurationen tilbyder Airbus A320 plads til 150 til 180 passagerer, og rækkevidden varierer fra 4.800 til 6.150 km. Med en kabinebredde på 3,68 m – som er den samme for hele familien – er A320 en smule bredere end hovedkonkurrenten, Boeing 737. Den oprindelige version, A320-100, blev hurtigt erstattet af den lidt modificerede A320-200.A321
Den første afledning af A320-modellen var Airbus A321. Med et 6,94 m længere skrog og let ændrede, større vinger (samme vingefang på 34,10 m eller 35,80 m med winglets) er dette familiens største version. Den kan rumme mellem 185 og 236 passagerer afhængigt af kabinelayout.A319
Den næste variant var Airbus A319. Den forkortede version med en længde på 33,84 m har plads til 124 til 156 passagerer. Med en rækkevidde på 3.350 til 6.850 km kan denne model faktisk flyve længst i hele familien.A319CJ
En særlig udgave af A319 er Airbus A319CJ – CJ står for Corporate Jet. Denne business- eller privatjet kan tilpasses ejernes ønsker og har plads til op til 39 personer. Takket være ekstra brændstoftanke kan rækkevidden nå op til 11.000 km. Ved videresalg kan modellen ombygges til en standard A319.A318
Endnu kortere er Airbus A318, som måler 31,45 m og har kapacitet til 107 til 132 passagerer. På trods af sin beskedne størrelse er A318 det største fly, der er godkendt af europæiske myndigheder til såkaldte steep approaches (indflyvningsvinkler på 4,5° eller mere). Det gør det til det største passagerfly, der f.eks. må lande i London City Airport eller på Madeira.A320neo
Airbus A320neo markerede en grundlæggende opdatering med nyere, moderne motorer. Siden da er også A319 og A321 blevet tilgængelige i neo-versionen (New Engine Option). Nogle betragter neo-modellerne som en selvstændig flyfamilie. De nye motorer reducerer flyets støjniveau betydeligt, hvilket er en stor fordel i forhold til støjgrænser omkring lufthavne.

Udvikling & historie
Udviklingen af Airbus A320 begyndte i slutningen af 1970’erne. Airbus havde på det tidspunkt allerede udviklet de større A300- og A310-familier. A320 var dermed det første enkeltgangsfly (single aisle) og blev specifikt udviklet for at konkurrere med Boeing 737.
Projektet blev udviklet i samarbejde mellem Tyskland, Storbritannien og Frankrig, og flyselskaber som Delta og Lufthansa deltog også. Jomfruflyvningen fandt sted den 14. februar 1987, og den kommercielle drift begyndte den 8. april 1988 med en rute fra Paris til Berlin via Düsseldorf.
Produktionen er globalt fordelt. De enkelte dele produceres bl.a. i Kina og Spanien, mens den endelige samling sker i Toulouse for A320-modellerne og i Hamborg for A318, A319 og A321. Cirka 50 fly bliver færdiggjort hver måned.
Det høje produktionsantal viser, hvor stor en kommerciel succes A320-familien er blevet, og hvordan den har hjulpet Airbus til at blive en af de to førende producenter af passagerfly. Samlet set har flyene i familien fløjet cirka 180 millioner kilometer – og de er stadig i produktion. En efterfølger er planlagt, men det vil tage flere år, før den er klar.
Særlige kendetegn ved A320-familien
Den økonomiske succes for A320-familien skyldes også nogle designmæssige innovationer. De mest markante træk er:
Digitalt fly-by-wire-system
Et digitalt fly-by-wire-system styrer flyet uden nogen mekanisk forbindelse mellem styreorganerne i cockpittet og flyets kontrolflader som ror og højderor. Airbus A320 var det første serieproducerede passagerfly med et sådant system – konkurrenterne brugte dengang stadig stålwirer. I dag er digitalt fly-by-wire standard i hele verden.Cockpit
A320’s cockpit var også banebrydende for sin tid. Særligt bemærkelsesværdigt er brugen af digitale skærme i stedet for analoge instrumenter. Desuden blev sidestick (sidehåndtag) anvendt i stedet for det klassiske styrehorn.Sharklets
Siden 2012 har A320-familien fået monteret såkaldte winglets – vingespidser der forbedrer stabiliteten og mindsker luftmodstanden. Vingefanget ændres kun lidt, så flyene stadig kan benytte eksisterende hangarer. På grund af deres hajlignende form kalder Airbus dem "Sharklets".

Ofte stillede spørgsmål om A320
Hvad koster en Airbus A320?
Prisen ligger mellem cirka 75 og 130 millioner amerikanske dollars, afhængig af model og udstyr.
Har en A320 business class?
Ja, teknisk set. Ofte er det blot almindelige rækker, hvor midtersædet er blokeret. Lufthansa planlægger dog fra 2025 en opgraderet business class-konfiguration.
Hvor mange A320-fly findes der?
Ved udgangen af 2024 var der produceret i alt 11.865 fly i A320-familien.
Hvad vejer en Airbus A320?
Standardversionen har en maksimal startvægt på 77 tons.
Hvor mange hestekræfter har en Airbus A320?
Airbus A320 har cirka 10.000 hestekræfter.