En Boeing 747 set nedefra med landingsstellet trukket ud.

Boeing 747

Boeing 747 er nok det mest berømte passagerfly i verden. Flyet med den karakteristiske pukkel er verdens første wide-body-fly og opfandt begrebet jumbojet. Siden jomfruflyvningen i 1969 har modellen udført en hel del andre opgaver ud over utallige passagerflyvninger: For eksempel har to Boeing 747 transporteret rumfærger, mens andre fly har fungeret som Air Force One, den amerikanske præsidents fly, siden 1990'erne. Endelig blev den sidste Boeing 747 leveret i slutningen af januar 2023. Hvilke andre bemærkelsesværdige begivenheder er der i "B747's" begivenhedsrige historie? Hvad er de særlige tekniske træk ved Boeings jumbo? Og på hvilken måde er Boeing 747's forhold til Lufthansa specielt? I den følgende tekst vil du lære alt, hvad du behøver at vide om det verdensberømte 747-fly.

Indhold

  1. Boeing 747: Historie og trivia

  2. Tekniske og økonomiske data for Boeing 747

  3. Varianter af Boeing 747

  4. Boeing 747 som Air Force One

Boeing 747: Historie og fakta

Som den første jumbojet i historien begyndte udviklingen af Boeing 747 i 1960'erne. Processen blev ansporet af en anmodning fra Pan Am, det dominerende flyselskab på det tidspunkt, med det mål at reducere omkostningerne pr. passager ved at øge transportkapaciteten. Projektets størrelse illustreres af det faktum, at Boeing var nødt til at bygge en fabrik specielt til konstruktionen af 747 i Everett i USA - den dag i dag er det verdens største bygning målt i volumen!

Siden da kan modellen se tilbage på en begivenhedsrig historie. I starten viste det sig nyttigt, at 747'eren blev betragtet som særligt prestigefyldt blandt fly, og at flyselskaberne derfor købte Boeing 747, selv når økonomiske årsager talte imod det. Hvis der var tomme sæder i 747'eren, blev den effektive omkostningsmodel pr. passager hurtigt vendt. Sammen med den høje genkendelsesværdi af Boeing 747's pukkel, bidrog dens tilstedeværelse i adskillige film som Air Force One eller Die Hard 2 også til dens ikoniske status. Ved hjælp af forbedrede varianter af flyet var Boeing således i stand til at overleve økonomisk sværere tider i lang tid. Det var først i 2022, at produktionen af Boeing 747 endelig blev indstillet på grund af eftervirkningerne af Corona-pandemien og den faldende efterspørgsel efter ekstremt store passagerfly - det sidste fly blev leveret i 2023.

Tekniske og økonomiske data for Boeing 747

Boeing 747 længde: Afhængigt af modellen måler en B747 56,5 m til 76,25 m.

Boeing 747 vægt: Afhængigt af modellen er den maksimale startmasse 333.400 kg til 447.696 kg.

Boeing 747's brændstofkapacitet: Brændstofkapaciteten spænder fra 183.380 liter på 747-100 til 242.470 liter på 747-8.

Boeing 747 hastighed: I marchhøjde når Boeing 747 hastigheder på 895 km/t til 920 km/t, hvilket er omkring Mach 0,85. Ved takeoff er hastigheden omkring 300 km/t.

Boeing 747 siddepladser: Antallet af sæder varierer både efter model og individuel konfiguration. Det gennemsnitlige antal sæder i en Boeing 747 varierer fra 366 til 467. I den største model, Boeing 747 8, er der plads til op til 605 passagerer.

Pris på Boeing 747: På grund af Boeing 747's lange historie har prisen selvfølgelig svinget meget gennem årene. Senest kostede en ny model omkring 250 millioner euro.

Varianter af Boeing 747

Siden den første 747 har der været adskillige varianter, både i serieproduktion og som enkeltstyksmodeller. De mest bemærkelsesværdige præsenteres her.

Boeing 747-100
Den første model i den lange serie, som der blev bygget i alt 205 fly af. I kølvandet på oliekrisen i 1970'erne blev mange fly sat på lager og ombygget fra passagerfly til fragtfly.

Boeing 747-400
Med i alt 694 fly repræsenterer Boeing 747-400 den hyppigst byggede version af 747. Indtil Airbus A380 blev bygget, var det det største passagerfly i verden. Sammenlignet med tidligere versioner blev cockpittet på denne Boeing 747 reduceret i størrelse for at gøre det muligt at operere med kun to piloter. Mens de fleste flyselskaber ikke længere bruger modellen, er Boeing 747-400 stadig i regelmæssig tjeneste hos Lufthansa fra 2023, med 614 flyvninger alene i årets første kvartal.

Boeing 747-8
Den største 747 er Boeing 747-8, som nogle gange fejlagtigt kaldes Boeing 747-800. Den kan ses som et svar til Airbus i kampen mellem Boeing 747 og Airbus A380. Ligesom Airbus fejlvurderede Boeing dog situationen: I stedet for den oprindelige anslåede efterspørgsel på 960 fly i 2025, blev der kun bygget og leveret 155 fly i alt. I øvrigt gør Lufthansas 19 aktive Boeing 747-8 i øjeblikket Kranich-flyselskabet til verdens største operatør af 747 som passagerfly.

Fragtvarianter af Boeing 747
Som fragtvariant nød Boeing 747 stor popularitet i hele sin produktionsperiode og er fortsat i brug. Ud over ombyggede modeller er der også dedikerede fragtfly, der tillader fragt at komme ind i flyet gennem en opadgående næsedør i flyets næse.

Transportfly til rumfærger (SCA)
I 1977 og 1991 ombyggede NASA to Boeing 747'ere til Space Shuttle Carrier Aircraft (SCA). I denne variant transporterer 747 en rumfærge praktisk talt "piggyback". De blev brugt, så længe rumfærgeprogrammet varede, til at transportere dem mellem deres opsendelses- og landingssteder.

I øvrigt: Du kan se opsendelsen og landingen af en rumfærge i Knuffigen Lufthavn.

En ombygget Boeing 747, der transporterer en rumfærge.

Stratosfærisk observatorium for infrarød astronomi (SOFIA)
Dette flyvende teleskop baseret på en Boeing 747-SP blev udviklet i samarbejde mellem NASA og det tyske Aerospace Center. Efter en test- og udviklingsfase var teleskopet i drift fra 2014 til 2022, men blev derefter afbrudt på grund af for høje driftsomkostninger.

747 supertanker
Evergreen International Aviation udviklede flere brandslukningsfly fra gamle Boeing 747-fly. Som et resultat repræsenterede de de største brandslukningsfly i verden. Men blandt andet på grund af opløsningen af Evergreen er de ikke længere i brug.

Boeing 747 som Air Force One

Siden 1990 har Air Force One også været en 747, den amerikanske præsidents fly. Strengt taget er det ikke et enkelt fly, men to 747 VC-25A'er med de individuelle registreringsnumre 28000 og 29000. Betegnelsen Air Force One gælder strengt taget også kun, når præsidenten rent faktisk er om bord. Der har den siddende præsident det såkaldte "Hvide Hus" til sin rådighed, den forreste del af flyet med "Oval Office aboard Air Force One", hvorfra han kan tale til nationen, hvis det er nødvendigt. Der er også flere konferencerum, sovepladser, et privat kontor, et apotek og bade- og vaskerum. Der er også altid en læge og sygeplejersker om bord samt rigelige madforsyninger. Derudover har Air Force One et gæsteområde uden for "Det Hvide Hus".

Boeing 747 som Airforce One på en rullebane

Boeing 747 var et ikke overraskende valg til disse roller, da de tidligere modeller af Air Force One allerede blev fremstillet af Boeing. Andre Boeing 747'ere er allerede blevet identificeret som efterfølgere til det nuværende fly; baseret på 747-8, vil disse bære Air Force Ones blå farve fra 2025.

Den legendariske Boeing 747 transporterer stadig passagerer over hele verden. Hvis du også skal lette med den verdensberømte jumbojet, ønsker vi dig en god flyvetur!