
Codeshare-flyvninger – hvad ligger bag?
Codeshare-flyvninger er i dag udbredt i luftfarten. For mange, der ikke rejser ofte, kan det dog stadig være overraskende og forvirrende at have booket en flyvning hos ét selskab og pludselig sidde i et fly fra et helt andet. Hvad det præcis drejer sig om, hvilke fordele og ulemper der er ved codeshare-flyvninger, og hvordan de adskiller sig fra interlining, kan du læse i denne artikel.
Indhold
Hvad er codeshare-flyvninger?

Ved codesharing deles en flyvning af flere flyselskaber, selvom den kun udføres af ét selskab. Det selskab, der faktisk udfører flyvningen kaldes operating carrier. Selskaber, der også sælger billetter til flyvningen, kaldes marketing carriers. Normalt kan man ved køb af billet se, at det er en marketing carrier, når der står en tilføjelse som “operated by” efterfulgt af navnet på operating carrier. Hvert selskab tildeler sit eget flynummer til den samme flyvning.
Codesharing adskiller sig fra interlining. Interlining betyder en rejse opdelt i to eller flere strækninger, der udføres af forskellige selskaber, men hvor kunden køber én samlet billet i samme valuta.
I øvrigt: Codesharing kan endda også bruges for tog. For eksempel har nogle ICE-tog, der fungerer som forbindelser til store lufthavne som Frankfurt Main, også et flynummer og regnes som codeshare-flyvninger for Lufthansa.
Årsager til codeshare-flyvninger
Fra et økonomisk perspektiv giver codesharing mening for selskaber – både som operating carrier og marketing carrier – og bruges især ofte inden for alliancer som Star Alliance og SkyTeam. For operating carrier betyder ekstra salgskanaler en større chance for højere belægning på flyvningen. Marketing carrier kan udvide sit rutenet og skabe ekstra indtægter ud over sine egne flyvninger.
Hvad betyder codesharing for passagerer?

For passagerer afhænger virkningerne af codeshare-flyvninger især af de involverede selskaber. Som regel gælder servicevilkår og bagageregler fra operating carrier. Har du derfor booket gennem en marketing carrier, kan andre regler gælde, end du er vant til fra selskabets egne flyvninger. Også ved ombookinger og problemer med flyet kan andre regler gælde – nogle gange også marketing carriers, afhængigt af aftalen.
Fordele og ulemper ved codesharing på et overblik
Codeshare-flyvninger kan have både fordele og ulemper for passagerer. Her er et overblik:
Fordele
Nemmere booking
Booking af codeshare-flyvninger er ofte nemmere, fordi du kan booke gennem de kendte selskabers hjemmesider – selv flyvninger, som de måske ellers ikke ville tilbyde. Derudover kan bookingen ofte ske på dit eget sprog og i din egen valuta.
Større rutenet
Codeshare-flyvninger giver også adgang til et større rutenet. Med bedre kapacitetsstyring kan ruter forblive økonomisk rentable, som ellers måske ville blive nedlagt.
Ulemper
Forskellige bagageregler m.m.
Operating carrier kan have andre regler end marketing carrier, hvilket kan føre til misforståelser. Især reglerne for håndbagage og specialbagage er ofte vigtige her.
Forskellige standarder og service
Serviceniveau og tilbud kan variere mellem selskaber – f.eks. om måltider er gratis eller koster ekstra. Også underholdningstilbuddet kan variere meget, især mellem selskaber fra forskellige lande.
Uklare ansvarsområder
For rejsende, der ikke flyver så ofte, kan codesharing være forvirrende. Det kan være svært allerede ved booking at se, at det er en codeshare-flyvning. Ved forsinkelser, aflysninger eller andre problemer er det ofte uklart, hvilket selskab du skal henvende dig til for at gøre dine passagerrettigheder gældende – og det kan kræve ekstra indsats.
Codesharing har altså både positive og negative sider. På grund af den økonomiske nytte for flyselskaberne er det dog i dag uundværligt i luftfarten.
Vil du også forbinde flyrejser med økonomiske fordele? Tilmeld dig vores bonusprogram. Og uanset om du flyver med eller uden codesharing – vi ønsker dig en god rejse!