Et Virgin Atlantic-fly set ovenfra på en taxibane

Virgin Atlantic Airways – fra pladeselskab til flyselskab

Virgin Atlantic Airways er et af de mest iøjnefaldende navne blandt flyselskaber. En væsentlig grund til dette er det oprindelige fokus på moderne livsstilskoncepter omkring servicen, den usædvanlige virksomhedshistorie og synligheden af medejer Richard Branson. I den følgende artikel kan du læse nærmere om alle aspekter af Virgin som flyselskab.

Indhold

  1. Generelt

  2. Historien

  3. Rutenet

  4. Flyflåde & teknik

  5. Service

Generelt

Det britiske flyselskab Virgin Atlantic har hovedsæde i London, med Heathrow-lufthavnen som hub. Som en del af en kompleks virksomhedsstruktur tilhører det i et joint venture både flyselskaberne Delta Airlines og de fusionerede Air France og KLM. Alligevel opererer det stadig under Virgin Atlantic-brandet, med 51 % af aktierne ejet af Virgin Group. Derudover er det medlem af luftfartsalliancen SkyTeam.

Historien om Virgin Atlantic Airways

Virgin Atlantic Airways er et forholdsvis ungt flyselskab, men kan stadig fremvise en begivenhedsrig og især usædvanlig historie. Det blev grundlagt som British Atlantic Airways i 1982, oprindeligt til flyvninger mellem London og Falklandsøerne. Af økonomiske årsager blev den første rute dog i stedet åbnet i 1984 mellem Gatwick i London og Newark i New York med en leaset Boeing 747.

Allerede samme år blev flyselskabet overtaget af Virgin Group under ledelse af CEO Richard Branson. Dette var et yderst usædvanligt skridt, da virksomheden i 1970’erne var blevet grundlagt som pladeselskabet Virgin Records. Uventet succes kom med den allerførste udgivelse: Debutalbummet fra kunstneren Mike Oldfield blev en kommerciel succes, da dele af det blev brugt i filmen Eksorcisten. Med indtægterne engagerede den risikovillige Branson yderligere succesfulde musikere og startede med flyselskabet en stigende virksomhedsdiversificering. 

I de følgende årtier var flyselskabets historie tæt forbundet med Virgin Group, som konstant udvidede sig til nye områder. I en periode omfattede porteføljen blandt andet også rumfart og togtrafik, men disse blev – ligesom pladeselskabet – solgt fra. Derimod hører rejseudbyderen Virgin Holidays og en minoritetsandel på 25 % i Virgin Australia stadig til Virgin Group. I andre områder anvendes Virgin-brandet som licens, men tilhører i disse tilfælde ikke gruppen – f.eks. ved Virgin Media.

Rutenet

Flere halevinger fra Virgin Atlantic-fly med branding

Som navnet antyder, ligger hovedfokus på transatlantiske ruter. De fleste destinationer i Virgin Atlantics rutenet ligger i USA, men også destinationer i Nord- og Mellemamerika samt Caribien betjenes. Der findes også faste ruter til Asien og Afrika, men enkelte større destinationer som f.eks. Tokyo er dog ikke længere blevet fløjet til i de seneste år. I Europa ligger alle destinationer i Storbritannien. Alligevel har flyselskabet fortsat stor betydning i international luftfart, da det gennem SkyTeam og joint ventures ofte indgår i codeshare-flyvninger og interline-aftaler.

Flyflåde & teknik

Virgin Atlantics flyflåde består hovedsageligt af fly i mellemstørrelsen. De oprindelige 747-jets er blevet udfaset gennem årene, og flytyper af Airbus A380 blev godt nok bestilt, men bestillingerne blev senere annulleret efter leveringsforsinkelser. Den nuværende flåde består af flytyperne Airbus A330-300, -900, A350-1000 samt Boeing 787-9 Dreamliner.

Et Virgin Atlantic-fly i luften set nedefra

Service

Som hos mange andre flyselskaber tilbydes der heller ikke længere klassisk First Class på Virgin-flyvninger. Alligevel ser flyselskabet sig selv som et livsstilsorienteret selskab og var det første til at tilbyde alle passagerer personlig in-flight underholdning. Også i dag ses et fokus på kundebehov, eksempelvis i det tre-delte Economy Class-udvalg: Her kan man vælge mellem Light, Classic og Delight, hvor stigende niveau giver bedre bagagemuligheder og f.eks. mere benplads.

Næste niveau er Virgin Atlantic Premium, som er et upgrade over Economy Class. Her tilbydes bredere sæder, separat check-in og mere benplads. Den øverste klasse, Upper Class, svarer stort set til Virgin Atlantic Airways’ Business Class. Her kan sædet justeres til en helt flad seng, og der findes en separat check-in-lounge.

Selvom du ikke kan flyve med Virgin Atlantic direkte fra Tyskland, er der mange muligheder for at bruge flyselskabet til videre rejser og lade dig overbevise af konceptet. Måske kan du endda spare lidt, hvis du bruger vores bonusprogram. Vi ønsker dig allerede nu en behagelig rejse!