Zeppelinere: Alt om de legendariske luftskibe
Zeppelinere er symboler på det tidlige 20. århundrede. Men selvom de dengang blev betragtet som en imponerende teknologisk præstation, betragtes de nu som et levn fra en svunden tid. Hvad førte til luftskibenes hurtige fremgang og lige så hurtige tilbagegang? Hvordan fungerede de, og hvordan blev de konstrueret? Og er zeppelinere stadig i brug i dag? Her finder du alt, hvad du behøver at vide om disse ikoniske flyvemaskiner.
Indhold
Zeppelinere og luftskibe: Er der en forskel?
Navnet Zeppelin går tilbage til opfinderen Ferdinand Graf von Zeppelin og henviser faktisk til en bestemt type stift luftskib, der blev fremstillet af Luftschiffbau Zeppelin GmbH. Men Zeppelins kommercielle succes sikrede, at udtrykket nu ofte bruges internationalt som et synonym for luftskibe generelt. Luftskibe kan faktisk opdeles i tre grupper alt efter deres design:
Stive luftskibe: Dette omfatter også zeppelinere. Som navnet antyder, har det store løfteorgan et stift skrog. Det er derfor, at formen på stive luftskibe ikke ændrer sig, selv uden gasfyldning.
Halvstive luftskibe: Dette design har ikke en komplet ramme, men har stive elementer på undersiden af opdriftskammeret, som nacellen og motorerne er fastgjort til.
Blimps: Disse luftskibe fungerer grundlæggende som en varmluftballon, hvor formen holdes fuldstændig af den påfyldte gas. Gondolen og motorerne er fastgjort direkte til opdriftskammeret.
Zeppelinere: Design og tekniske data
Fra de første designs til de sidste "klassiske" zeppelinere, der blev bygget i Hindenburg-klassen, gennemgik luftskibene en række væsentlige designændringer. Det cigarformede opdriftskammer med sit stive metalskelet og mindst én gondol nedenunder, hvorfra zeppelinerne blev styret, forblev det samme.
Hvordan flyver en Zeppelin?
Opdriftskroppen på en zeppeliner indeholder flere gasballoner, der er ophængt i metalrammen. Det gør det muligt for zeppelineren at stige.
Hvordan fungerer Zeppelins fremdriftssystem?
Flere motorer er fastgjort til gondolen, som sætter zeppelineren i bevægelse. Omvendt bevægelse var også mulig med nogle Zeppelinere.
Hvad er Zeppelinerens fyld lavet af?
Fyldet i zeppelinerne varierede over tid. Brint blev ofte brugt, men det havde den ulempe, at det var meget brandfarligt, hvilket førte til strenge sikkerhedsforanstaltninger med hensyn til åben ild om bord på Zeppelinerne. Rygning var f.eks. kun tilladt i et rygerum med en enkelt elektrisk lighter, som ikke måtte forlade rummet, og som blev betjent af en steward. Det ikke-brændbare helium var ikke økonomisk på grund af dets sjældenhed og tilsvarende omkostninger på det tidspunkt. Blå gas blev også ofte brugt, hvilket gav fordele ved langdistanceflyvninger på grund af dens lave vægt.
Hvor hurtigt flyver en zeppeliner?
Mens de første zeppelinere havde hastigheder på lidt over 20 km/t, kunne modellerne i deres storhedstid flyve over 100 km/t.
Hvordan lander en zeppeliner?
Historiske zeppelinere "ankrede" som regel op som skibe. De var fortøjret til master ved hjælp af nedhængte reb og kunne trækkes ned på jorden. I dag kan de landes ved at justere motorerne.
Hvor mange zeppelinere var der i verden?
Luftschiffbau Zeppelin producerede 130 af de "rigtige" zeppelinere. Konstruktionen af LZ 131 blev påbegyndt, men ikke færdiggjort.
Hvornår blev zeppelineren opfundet?
De første designs og patenter på stive luftskibe kom i 1870'erne. Konstruktionen begyndte dog først i slutningen af 1890'erne. Den første Zeppelin stod færdig i 1900 og var det første færdige stive luftskib, og Zepplin-flyvningen over Bodensøen i juli samme år var jomfruflyvningen for denne type luftskib.
Hvordan ser en zeppelin ud indefra?
Luftskibenes struktur er i nogle tilfælde meget forskellig. Mens passagerrummene i de tidlige Zeppelinere var placeret i gondolen, blev nogle af dem senere placeret inde i opdriftskammeret. Udstyret kunne variere meget: Nogle Zeppelinere tilbød ægte luksus, mens kahytterne i den velkendte Hindenburg Zeppelin for eksempel var ret sparsomt møbleret, og passagererne opholdt sig hovedsageligt i fællesområderne. De tidlige modeller havde heller ingen opvarmning, hvilket betød, at passagererne pakkede sig ind i jakker og tæpper, især på transatlantiske flyvninger.
Zeppelinere i historien
De tidlige år: 1900-1918
De første luftskibe viste sig at være meget fejlbehæftede. Det første deciderede civile luftskib var Zeppelin 5 Luftschiff (LZ 5) i 1909. Samme år blev Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft (DELAG) grundlagt, verdens første flyselskab. Især fra begyndelsen af Første Verdenskrig i 1914 kom flere og flere zeppelinere i militærets besiddelse, hvor de blev brugt som bombefly og rekognosceringsfly. På grund af de militære krav blev der foretaget adskillige teknologiske udviklinger i denne periode, men ved krigens afslutning blev alle tilbageværende Zeppelinere overdraget til de allierede som erstatning.
De gyldne år: 1919-1935
Zeppelinerens virkelige storhedstid begyndte først i 1920'erne. Mens yderligere produktion af luftskibe i Tyskland i første omgang blev forbudt efter krigen på grund af deres militære potentiale, bestilte USA endelig nye tyskproducerede Zeppelinere, da deres eget design ikke levede op til kravene. I 1924 blev LZ 126 overført til USA; den transatlantiske flyvning til Lakehurt, New Jersey, tog omkring 80 timer (der var ingen offentlige lufthavne i New York på det tidspunkt). Det næste luftskib, LZ 1927 - bedre kendt som Graf Zeppelin - blev færdiggjort i 1928. Fra den 11. til den 15. oktober samme år fløj denne Zeppelin fra Friedrichshafen til Lakehurst og gennemførte dermed den første kommercielle passagerflyvning over Atlanten. Dette blev efterfulgt af en flyvning rundt om jorden i 1929 og en forskningstur til Arktis i 1931. Fra 1930 blev der foretaget regelmæssige transatlantiske flyvninger, blandt andet til Rio de Janeiro.
Slutningen på en æra: 1936-1940
I 1936 blev verdens største zeppeliner, LZ 129 Hindenburg, færdiggjort. En Zeppelin af denne størrelse fulgte med LZ 130 Graf Zeppelin II, men det var Hindenburg, der gjorde luftskibe værdiløse som kommercielle passagerfly. Luftskibet, der oprindeligt blev brugt af nationalsocialisterne til propagandaformål, brød i brand under indflyvningen til Lakehurst den 6. maj 1937 og gik hurtigt op i flammer på grund af den brandfarlige brint og dræbte i alt 36 mennesker. De tilsyneladende apokalyptiske billeder af Hindenburgs styrt ødelagde fuldstændig luftskibenes omdømme. Den nye Graf Zeppelin II gennemførte ikke en eneste passagerflyvning, og alle resterende Zeppelinere blev skrottet senest i 1940. Efter krigens afslutning gjorde de teknisk overlegne passagerfly endelig Zeppelin forældet.
I øvrigt..: Hvorfor styrtede Hindenburg ned? Det er endnu ikke blevet endeligt afklaret. I modsætning til tidligere teorier er sabotage dog stort set blevet udelukket; det er mere sandsynligt, at statiske udladninger i luften satte ild til Zeppelinerens meget brandfarlige skrog.
Zeppelinere i dag & andre moderne luftskibe
Den klassiske Zeppelins æra er måske forbi, men der har været en lille renæssance. Siden 1990'erne har Luftschiffbau Zeppelin GmbH produceret Zeppelin Neue Technologie (Zeppelin NT), en klasse af halvstive luftskibe. På grund af deres stille flyveadfærd og potentielt lange flyvetid (op til 24 timer) er de særligt velegnede til turistformål eller videnskabelige observationer. Zeppelin NT er også blevet brugt til fotografering og rapportering fra luften. Zeppelins fyld er i dag ikke-brændbart helium - ulykker som Hindenburg-luftskibet er derfor forhindret. I alt 7 modeller af serien er blevet bygget til dato.
Andre moderne luftskibe er hovedsageligt slagluftskibe. De bruges primært til reklameformål.
Så hvis du ønsker at blive transporteret tilbage til luftfartens fortid og booke en Zeppelin-flyvning, er Zeppelin NT-modellerne en passende mulighed i dag. Vi håber, at du får en spektakulær Zeppelin-sightseeingflyvning.