Et TWA-fly står foran TWA Flight Center.

Howard Hughes: Producer, Pioner, Pilot

Få liv kan have været så spektakulære som Howard Hughes'. Superlativer og verdensrekorder ledsagede mange af hans foretagender, fra filmproduktioner og luftfart til købet af adskillige hoteller og kasinoer i Las Vegas. Men hans liv var på ingen måde uden problemer: Mange styrt og ulykker fulgte Howard Hughes' sygdomme, hvilket førte til stadig mere excentrisk adfærd og isolation. Du kan finde en oversigt over Hughes' arbejde og frem for alt hans bidrag til luftfarten her.

Indhold

  1. Howard Hughes' liv og arbejde: et overblik

  2. Howard Hughes som luftfartspioner: Hughes H1, H4 Hercules & TWA

  3. Howard Hughes' senere år: Ulykker, sygdomme og isolation

  4. Den komplekse arv fra Howard Hughes

Howard Hughes' liv og arbejde: et overblil

Howard Hughes blev født i 1905 som søn og arving til en succesrig producent af boremaskiner og ekspanderede hurtigt ind i forskellige brancher efter sine forældres tidlige død, i starten især inden for filmindustrien og flyproduktion. Derefter fulgte flyselskaber, fast ejendom, kasinoer og et medicinsk institut. I anden halvdel af sit liv blev Howard Hughes mere og mere tilbagetrukket efter tidligere at have været en af de mest blændende offentlige personer. Han døde stort set isoleret fra omverdenen i 1976. De mest bemærkelsesværdige fakta om hans liv er opsummeret her i en oversigt:

Verdensrekorder i hastighed: Hughes var selv en fremragende, men også hensynsløs pilot. Han satte adskillige verdensrekorder, herunder den daværende tophastighedsrekord i Hughes H1 Racer, som han selv byggede.

Flyver jorden rundt: Hughes udmærkede sig også ved langdistanceflyvninger. I 1938 fløj han jorden rundt på mindre end fire dage, hvilket slog den daværende rekord med mere end tre dage. Denne præstation gjorde ham til en sand berømthed, så meget, at der blev afholdt en parade til hans ære gennem Manhattan i New York.

Verdens største flyvemaskine: Howard Hughes byggede også det, der i lang tid var verdens største flyvemaskine, Hughes H4 Hercules.

Stuntpilot: Da Howard Hughes optog Hell's Angels, en af de hidtil dyreste film nogensinde, informerede stuntkoordinatoren ham om, at en bestemt flyvemanøvre var for farlig. Hughes fløj selv manøvren til filmen, men styrtede ned - en af mange ulykker, der kan have bidraget til hans senere helbredsproblemer.

Transatlantiske passagerflyvninger: Howard Hughes' flyselskab, TWA, var på hans opfordring en drivende kraft i etableringen af transatlantiske flyvninger med jordbundne passagerfly.

High society: I 30'erne og 40'erne var Hughes også kendt for sine tætte forhold til tidens store stjerner. Howard Hughes datede bl.a. Ava Gardner, Katharine Hepburn, Bette Davies og Joan Crawford og var nære venner med Cary Grant.

Imageændring til Las Vegas: I 1960'erne opkøbte Howard Hughes adskillige hoteller og kasinoer i Las Vegas og spillede en afgørende rolle i udviklingen af byens image i den glamourøse retning, som den er kendt for i dag.

Howard Hughes som pioner inden for luftfart: Hughes H1, H4 Hercules & TWA

Howard Hughes satte ikke kun individuelle rekorder, men drev også innovation inden for både flydesign og drift af flyselskaber og andre luftfartsrelaterede virksomheder. Følgende modeller og virksomheder er særligt bemærkelsesværdige:

Hughes H1 Racer: Racerflyet, som Howard Hughes satte de første verdensrekorder med, blev færdiggjort i 1934 og var banebrydende på mange måder. Det stærke fokus på aerodynamik, for eksempel gennem et optrækkeligt understel (en sjældenhed på det tidspunkt) og brugen af forsænkede nitter, blev efterfølgende banebrydende inden for flykonstruktion. Modellen siges at have tjent som inspiration for adskillige jagerfly under Anden Verdenskrig.

Hughes H4 Hercules: Dette fly satte også en rekord for Howard Hughes. Spruce Goose, som det også blev kaldt, var verdens største fly nogensinde målt i vingefang - en rekord, som Spruce Goose holdt fra sin første og eneste flyvning i 1947 og frem til 2019. Flyvebåden blev bygget af træ for at undgå at bruge livsvigtige ressourcer i krigstid og var beregnet til at fungere som militær transport. Da konstruktionen blev betydeligt forsinket, det eneste fly først blev færdigt efter krigens afslutning, og budgettet blev væsentligt overskredet, måtte Howard Hughes stå til ansvar over for et undersøgelsesudvalg i det amerikanske senat. Det var en af grundene til, at han selv gennemførte den eneste testflyvning for at bevise, at han ikke havde spildt statens penge.

Hughes Aircraft: Howard Hughes' fly og prototyper som H4 Hercules blev fremstillet af hans eget designfirma .Dette firma fremstillede også våben og rustninger og senere dele til Galileo rumsonden. Fra efterkrigstiden og frem til 1970'erne havde virksomheden stort set monopol på våbenelektronik i forhold til det amerikanske forsvarsministerium.

TWA: Howard Hughes overtog TWA i 1937. Flyselskabet var blevet grundlagt som Transcontinental & Western Air, men Hughes ændrede navnet til Trans World Airlines, da han begyndte på ambitiøse planer om langdistanceflyvninger over hele kloden efter krigens afslutning. Han beholdt kontrollen over selskabet indtil 1960 og deltog i en hård konkurrence om flyruter og markedsandele, især med Pan Am. Dette blev også udkæmpet politisk - senatsudvalgets undersøgelse af H4 Hercules tilskrives også indflydelse fra Pan Am. TWA forblev en succes selv efter Hughes og var et af de vigtigste flyselskaber, især i 1980'erne - i 1988 fløj over 50% af passagererne på transatlantiske flyvninger med TWA. Selskabet blev dog tvunget til at erklære sig konkurs i begyndelsen af 1990'erne, og flyselskabet fusionerede med American Airlines i begyndelsen af 2000'erne.

Howard Hughes' senere år: Ulykker, sygdomme og isolation

På grund af sin risikovillighed som pilot var Howard Hughes også skyld i flystyrt, hvoraf nogle havde alvorlige helbredsmæssige konsekvenser. For eksempel siges Hughes at have lidt af allodyni som følge af et særligt alvorligt styrt - en øget følsomhed over for smerte, der kunne have forårsaget ham smerter, når han klippede sit hår og sine negle, men også når han havde tøj på. Dette ville i det mindste delvist forklare hans opførsel i de senere år. Fra slutningen af 1950'erne og frem boede Hughes næsten udelukkende i hotelsuiter eller endda hele etager, afskærmet fra offentligheden. På hans værelser blev de samme film ofte afspillet i en kontinuerlig sløjfe hele dagen, mens han selv sad nøgen på sin seng med uklippet hår og negle i måneder til år.

Tvangslidelser siges også at have hjemsøgt ham fra hans tidligste år. Det vides for eksempel, at Howard Hughes undertiden var pedantisk opmærksom på de mindste detaljer i sit produktionsselskabs film, hvilket gik langt ud over ethvert mål for kunstnerisk omhyggelighed. Denne obsessive adfærd blev mere og mere udbredt i hans senere år og gjorde hans deltagelse i det offentlige liv mere og mere vanskelig. Det er f.eks. blevet bekræftet, at alle genstande, han ville røre ved, skulle dækkes med køkkenrulle af syv mormoner forinden.

Hughes døde til sidst af nyresvigt i en alder af 70 år. Hans fysiske og mentale begrænsninger havde tydeligvis sat deres præg på ham; til sidst var han blind og vejede kun 46 kg på trods af, at han var 1,93 m høj.

Howard Hughes' komplekse arv

Hans senere år gjorde Howard Hughes til et symbol på den rige excentriker i lang tid. Det kan antages, at nogle af hans mentale problemer ikke var tilstrækkeligt kendte på det tidspunkt til at blive diagnosticeret, og at der ikke var nogen passende behandlingsmuligheder. Det er derfor umuligt at sige med sikkerhed, hvor meget af hans adfærd, der faktisk var sygdom eller et resultat af hans ulykker. Men den store indflydelse, Howard Hughes havde på luftfarten, er ubestridt. Denne blanding af succes og berømmelse med isolation og excentrisk opførsel har også gjort Hughes selv til et populært emne for filmbiografier. Den mest berømte af disse er nok Martin Scorseses The Aviator med Leonardo DiCaprio som Howard Hughes, mens Katharine Hepburn blev spillet af Cate Blanchett.

Selvom TWA ikke længere eksisterer, og de prototyper, som Howard Hughes udviklede, ikke længere er i brug, havde han stadig en afgørende indflydelse på den globale flytrafik. Måske befinder du dig snart på en af de gamle TWA-ruter - vi ønsker dig en god flyvetur!