Supersoniske flys historie og fremtid: Fra Concorde til Boom Overture
Siden Concorde blev indstillet for 20 år siden, har ingen supersoniske fly været brugt til passagertransport. Men det kan ændre sig i en ikke alt for fjern fremtid: Det amerikanske firma Boom Technologies er ved at udvikle Book Overture-projektet, et supersonisk fly, der skulle være tilgængeligt som rutefly til passagerer i slutningen af 2020'erne. Der kan snart komme en efterfølger til Concorde. Men var Concorde det eneste supersoniske passagerfly, der nogensinde blev bygget? Hvad er status for udviklingen af Boom Overture? Og er der andre supersoniske flyprojekter under udvikling ud over dette? Du kan finde svarene her.
Indhold
Supersoniske passagerfly
Selv om Concorde var det mest kendte supersoniske passagerfly, var det ikke det første. Tupolev Tu-144, et kommercielt passagerfly, havde sin første supersoniske flyvning den 5. juni 1969 - fire måneder før Concorde. Det gennemførte dog kun 55 kommercielle passagerflyvninger, hvoraf den sidste fandt sted i 1978. Tekniske vanskeligheder, men frem for alt omkostningsfaktorer, spillede en rolle i afviklingen af Tu-144 på grund af de særlige krav, som supersoniske fly skal opfylde.
I endnu højere grad end normale fly er supersoniske fly udsat for store belastninger. På grund af den høje hastighed kan der opstå temperaturer på over 300 °C på nogle flydele. Materialer, der normalt bruges i flykonstruktioner, kan ikke modstå disse temperaturer. Af aerodynamiske årsager er formen på supersoniske fly også ret klart defineret. Concorde-flyets lange, smalle skrog ligner lige så meget Tu-144 som forskellige militærfly. Det giver dog forholdsvis lidt plads til passagererne, hvilket er grunden til, at flyselskabernes omkostninger pr. sæde stiger yderligere.
Concorde: Historie og fakta
De første planer og designs for supersoniske passagerfly blev udarbejdet i begyndelsen af 1950'erne, da de første militærfly begyndte at bryde lydmuren. Efter langvarige planlægningsfaser, først på britisk side, men siden også på fransk side, begyndte samarbejdet mellem de to lande om Concorde mod slutningen af årtiet. Flyet var allerede i stand til at flyve supersonisk uden brug af efterbrænder fra det øjeblik, det blev taget i brug, og var derfor teknisk overlegen i forhold til Tu-144. Concorde-flyvninger fra Paris til New York tog lige under 3,5 timer, mindre end halvt så lang tid som med konventionelle fly.
Hvorfor blev Concorde udfaset?
At det prestigefyldte Concorde-projekt i sidste ende blev afbrudt på trods af dets mange fordele, havde flere årsager, primært økonomiske. Og transportmidlets omdømme blev også væsentligt forringet med tiden.
Udviklingens varighed
Udviklingen af Concorde tog meget længere tid end forventet og kostede mindst 1,5 milliarder pund i stedet for de oprindeligt annoncerede 70 millioner pund. Det resulterede i en betydeligt mindre flåde end forventet. Omkostningerne pr. fly kunne ikke tjenes ind igen.
Driftsomkostninger
Concorde viste sig også at være dyrere i drift end andre fly. Selvom der blev skabt et overskud i årenes løb, viste marginerne sig med tiden at være mere lovende på andre områder.
Billetpriser
På grund af det lave antal sæder og de høje driftsomkostninger var Concordes billetpriser betydeligt højere end de normale priser på andre fly. De var omkring 10-15% højere end priserne på standardbilletter på første klasse.
Mangel på komfort
Concorde var nødt til at retfærdiggøre sine høje priser med hastighed - bortset fra det manglede der argumenter. Der manglede plads til komfortfunktioner som sæder, der kunne lægges ned, for slet ikke at tale om de mere ekstravagante tilbud, der blev etableret i First Class-områderne på andre fly. Her kunne flyselskaberne opnå højere og mere pålidelige fortjenstmargener.
Concorde-styrtet i 2000
Nedstyrtningen af en Concorde bidrog afgørende til nedlæggelsen. Ulykken i 2000 skete kort efter take-off i Paris. Selvom ulykken ikke skyldtes en grundlæggende konstruktionsfejl og var det eneste styrt med en Concorde - hvilket gør det til et af de sikreste passagerfly - resulterede det i et betydeligt fald i efterspørgslen på billetter. Som følge heraf besluttede både Air France og British Airlines at pensionere flyet, som stadig blev brugt primært af prestigemæssige årsager.
I april 2003 blev det annonceret, at Concorde ville blive taget permanent ud af drift. Efter en omfattende afskedstur foretog Concorde sin sidste flyvning den 26. november 2003.
I øvrigt: I dag kan man se mange af de overlevende Concorde-fly på museer, og Technik Museum Sinsheim er det eneste museum i verden, der har både en Concorde og en Tu-144.
Ny start for Supersonic: Boom Overture/Boom Supersonic
Boom Overture er navnet på et supersonisk fly under udvikling af det amerikanske firma Boom Technologies - nogle gange også omtalt som Boom Supersonic. Status for projektet er allerede ret avanceret. Fabrikken til konstruktion af Overture-flyet vil være færdig i 2024, og flere flyselskaber har allerede afgivet faste ordrer og/eller optioner. Det nye supersoniske fly er planlagt til at flyve første gang i 2026, og den planlagte drift starter i 2029.
Boom Overture adskiller sig fra Concorde på nogle punkter. Det vil ikke helt nå sidstnævntes flyvetider, da dets annoncerede marchhastighed på Mach 1,7 forventes at være lavere end de Mach 2,02, som Concorde opnåede. I modsætning til Concorde er Boom Overture dog designet til udelukkende at flyve på biobrændstof. Boom Supersonic sigter som virksomhed mod at være fuldstændig klimaneutral i 2040. Desuden bør støjforureningen fra disse supersoniske fly ikke være højere end fra normale passagerfly. Prismæssigt er der lagt op til et niveau, der svarer til Business og First Class i andre passagerfly.
Supersoniske fly fra NASA?
At supersoniske fly stadig kan se futuristiske ud i dag, eller kan gøre det igen, demonstreres af NASA's engagement. Sammen med flere amerikanske flyproducenter, herunder Boeing og Lockheed, udvikler NASA forskellige prototyper til supersoniske fly. Her er fokus på støjreduktion på den ene side, men også på hastigheder på op til Mach 4. Tilsvarende passagerfly ville kunne tilbagelægge afstanden fra en af New Yorks lufthavne til en af Londons lufthavne på kun 1,5 time.
Selv om du ikke kan gå ombord på et supersonisk fly som passager i øjeblikket, kan ventetiden på Concorde's efterfølger snart være forbi. Vi ønsker dig derfor allerede nu en behagelig og særdeles hurtig flyvetur!