Airbus Beluga Fly: Når Hvaler Lærer at Flyve
De hører utvivlsomt til blandt de mest iøjnefaldende fly på himlen: Airbus Beluga-flådens maskiner. Særligt de nyere Beluga XL-modeller ligner i høj grad den hval, de er opkaldt efter. For at se dem skal man dog studere Airbus Beluga XL-flyplanen, da disse fly ikke ofte ses i civile lufthavne. Men hvor er der størst chance for at få øje på disse Airbus transportfly? Hvor mange Beluga-fly er der? Hvad bruger Airbus dem til? Og hvordan ser en Airbus Beluga ud indvendigt? Svarene finder du i denne artikel.
Indhold
A300 Beluga
Airbus A300-600ST, dens fulde navn, blev udviklet i begyndelsen af 1990'erne. ST står for Super Transporter, men på grund af flyets karakteristiske form blev kælenavnet “Beluga” hurtigt populært og endelig adopteret af Airbus.
Modellen er baseret på A300-passagerfly og er Airbus' første dedikerede transportfly. Behovet for disse maskiner opstod som følge af selskabets distribuerede produktionssteder. Oprindeligt brugte Airbus Aero Spacelines’ “Super Guppys,” men disse opfyldte efterhånden ikke længere kravene. Derfor udviklede Airbus Beluga Super Transporter for at transportere flydele mellem hovedanlæggene i Toulouse og andre europæiske lokationer.
Byggeriet af serien begyndte i 1992, med sin første flyvning den 13. september 1994. Siden da har flyene været i intensiv brug: Før XL-modellen blev introduceret, nåede Beluga ST’s at have omkring 10.000 flyvetimer om året.
Inde i Airbus Beluga
I modsætning til de konventionelle A300-maskiner er Airbus Belugas cockpit placeret på det
forreste nedre dæk. Dette design bidrager til den karakteristiske pukkel, der giver flyet sit hval-lignende udseende. Lastning foregår gennem en luge over cockpittet, og adgangen til selve cockpittet sker via en gulvlåge med en indbygget stige.
Tekniske Specifikationer for A300 Beluga
Længde: 56,15 m
Højde: 17,24 m
Vingefang: 44,48 m
Maksimal last: 47 tons
Maksimal startvægt: 155 tons
Lastvolumen: 1.231,4 m³
Motorer: 2 x General Electric CF6
Rejsehastighed: 780 km/t
Rækkevidde: 4.075 km (fuldt lastet)
A330 Beluga XL
I 2013 blev det klart, at de fem oprindelige Beluga-fly ikke længere kunne håndtere transportbehovet på grund af Airbus' stigende produktion. Flåden fløj op til fem gange dagligt, seks dage om ugen. Særligt transporten af vingerne til A350-modellen var udfordrende.
Airbus overvejede derfor flere muligheder, men besluttede sig til sidst for en modificeret version af A330, Airbus A330-743L. Oprindeligt var der planlagt fem fly, men dette blev senere udvidet til seks. Den første flyvning med Beluga XL fandt sted den 19. juli 2018, og det første fly gik i officiel tjeneste den 9. januar 2020. Nu er alle seks fly i drift.
Som planlagt forbedrer XL-varianten transportkapaciteten betydeligt i forhold til Airbus Beluga ST. Transport af dele til A320-modeller er nu tre gange hurtigere og for A350-serien endda ni gange hurtigere.
Airbus hædrede det elskede kælenavn ved at male Beluga XL med et hvalansigt, komplet med sorte partier ved cockpittet som mund og malede øjne.
Inde i Airbus Beluga XL
Ligesom i Beluga ST er Airbus Beluga XL’s cockpit placeret på det nedre dæk, med lastklappen over det. Særligt følsom mindre last kan også opbevares her. Udover et toilet kan op til fire ekstra passagerer, såsom kurérer, sidde sammen med det faste personale på to piloter og en lastmester.
Tekniske Specifikationer for A330 Beluga XL
Længde: 63,10 m
Højde: 18,90 m
Vingefang: 60,30 m
Maksimal last: 53 tons
Maksimal startvægt: 227 tons
Lastvolumen: 2.209 m³
Motorer: 2 x Rolls-Royce Trent 700
Rejsehastighed: 737 km/t
Rækkevidde: 4.300 km (fuldt lastet)
Forresten: Airbus Beluga XL er på mange måder et model-eksempel på superlative. Airbus har desuden verdens største model inden for passagerfly – Airbus A380.
Airbus Beluga Flåden
I alt er der elleve Beluga-fly – fem Beluga ST og seks Beluga XL. Planen er dog, at Beluga ST på længere sigt skal blive fuldt ud erstattet af Beluga XL. To af dem er allerede ikke længere en del af flåden, som nu omfatter ni maskiner.
Ikke desto mindre er alle ST-maskiner stadig i drift og forventes at have en levetid på yderligere ti til tyve år (pr. september 2024). Mens hovedopgaven for Airbus Beluga-flåden fortsat er transport af flydele mellem produktionssteder, annoncerede selskabet i 2022, at udtjente Beluga-fly også ville blive tilgængelige som transportservice for overdimensioneret fragt til eksterne kunder, hvilket betyder, at disse hvalformede fly nu også er tilgængelige for andre kunder.
Airbus Beluga-flåden er en stor fordel for virksomheden. Mens konkurrenten Boeing skal bruge flere fly eller jernbane til dele, der ikke kan produceres på samme sted, har Airbus langt færre logistiske udfordringer. Dette gør det muligt med en hurtigere og billigere produktion.
Hvor man kan se Beluga Flyene
De bedste steder at spotte Beluga-flyene er på Airbus' egne lokationer. Du er sikker på at se dem på hovedanlægget i Toulouse. I Tyskland er lufthavnene i Hamborg og Bremen, på grund af produktionsfaciliteterne, ideelle steder at observere de karakteristiske Beluga-fly. ST-modellerne, der i stigende grad bruges af Airbus Beluga Transport til andre virksomheder, kan også ses i andre lufthavne.
Vi ønsker dig allerede nu god fornøjelse med at spotte Airbus Beluga-flyene!