Et fly fly flyver gennem en tordensky, lynene blinker i baggrunden.

Turbulens i et fly

De fleste flyrejsende kender dem: Turbulens. Bare nippede afslappet til tomatjuicen, skal frygtes i næste øjeblik, at det ikke holder den røde drik fra at ryste i koppen. Beundringsværdigt, der kommer der desuden sove af flyvningen. Ikke desto mindre kan en kvalmende fornemmelse ikke helt undgås for de fleste mennesker, når flyets første ryk annoncerer et par rastløse minutter. Men er turbulens på et fly farligt? Kan man fortsat læne sig tilbage og slappe af, eller kan turbulens få et fly til at styrte ned? Og hvordan opstår turbulens overhovedet?

Indhold:

  1. Hvordan opstår turbulens i et fly?

  2. Er turbulens farlig?

  3. 5 tips til korrekt opførsel i turbulens i flyet.

Hvordan opstår turbulens i et fly?

Turbulens under flyvning kan have forskellige årsager. Ud over kendte vejrfænomener er der også menneskeskabte udløsende faktorer.

Tordenvejr og voldsomt vejr

Mulige årsager til turbulens i fly omfatter tordenvejr og andet voldsomt vejr. De høje vindhastigheder kan ryste selv et stort passagerfly. Lyn er stort set ufarlige for selve flyet, fordi lyn ligesom biler danner et Faraday-bur ligesom biler. De fleste af dem bliver endda ramt af lyn flere gange i løbet af deres tid i tjeneste. Det er elektronikken, der er mest udsat for skader, men alle fly er udstyret med erstatningsudstyr til denne eventualitet. Mere bekymrende for det ydre skrog er normalt hagl, men moderne fly er også udstyret til dette. Desuden kan tordenvejr forudsiges ret pålideligt, og tegn på dem kan ses på vejrradaren og i skyformationer, hvorfor stormene normalt flyves rundt over et stort område.

Klar luftturbulens

Clear Air Turbulences (CAT) er meget vanskeligere at forudsige end storme. Som navnet antyder, forekommer de i klart vejr og er ikke synlige på vejrradaren. Dette vejrfænomen, der almindeligvis kaldes "lufthuller", skyldes kolliderende luftmasser, hvis vindhastigheder er meget forskellige. Selv om man ved, hvor lufthuller særligt ofte rammer fly, hvilket er grunden til, at piloterne er udstyret med særlige turbulenskort, kan de teoretisk set opstå hvor som helst og når som helst.

Andre luftfartøjer

Turbulens i fly kan også forårsages af fly, der flyver foran os. Her er det flyets størrelse, der bestemmer, hvor kraftige de afvigelser, det genererer, er. Dette kan sammenlignes med de krusninger på vandoverfladen, der forårsages af skibe.

Klimaændringer

Klimaændringerne er ikke i sig selv en årsag til turbulens i fly, men de fremmer de vejrfænomener, der forårsager turbulens. Der er beviser for, at når temperaturen fortsat stiger, intensiveres de ekstreme tordenvejr og CAT'erne.

En sikkerhedssele i et fly er spændt med begge hænder.

Er turbulens farlig?

Kan turbulens forårsage et styrt? Dette spørgsmål giver ofte anledning til usikkerhed og kan heldigvis besvares med et "nej". Almindelige passagerfly, især i dag, er bygget på en sådan måde, at et styrt forårsaget af turbulens alene praktisk talt kan udelukkes. Ikke desto mindre er turbulens derfor ikke helt ufarlig:

Tidligere skader eller vanskeligheder kan forstærkes

Selv om selv alvorlig turbulens ikke i sig selv kan få et fly til at styrte ned, er den bestemt i stand til at forstærke eksisterende nødsituationer. Et forkert vedligeholdt fly med eksisterende skader som f.eks. hårfine revner eller et fly, der f.eks. er blevet ramt af fugleangreb, kan blive bragt i en endnu vanskeligere situation af turbulens. Heldigvis skal der dog følges strenge vedligeholdelsesprotokoller, og fuglebestanden omkring lufthavne overvåges også nøje. Så der er normalt ingen fare her.

Fare for passagerer

En flyvning med turbulens kan dog også blive en fare for passagererne uden at påvirke flyet overhovedet. Hvis der pludselig opstår en luftlomme under flyvningen, udgør de pludselige rystelser i flyet en øget risiko for rejsende uden sikkerhedssele. Ukorrekt stuvede hårde eller tunge genstande kan også potentielt forårsage personskade i denne situation. Faktisk er hændelser af denne type forårsaget af turbulens langt mere almindelige end hændelser, der påvirker hele flyet.

Du kan i øvrigt få mere at vide om grundlæggende flyvesikkerhed i vores artikel Hvor sikkert er det at flyve?

En kuvert ligger på et nedklappet bord ved et flysæde, i baggrunden er der et andet nedklappet bord og en person på gangen med kuffert.

5 tips til den rigtige adfærd i turbulens i flyet

Så turbulens i et fly er usandsynligt, at den forårsager et styrt, men den kan være ubehagelig for enkeltpersoner og tilbyde potentielle farer. For at holde disse risici så lave som muligt har vi samlet fem praktiske tips til den her:

  1. Spænd sikkerhedsselen
    Den enkleste foranstaltning til beskyttelse mod turbulens er også den mest effektive. Sikkerhedsselen giver en fremragende beskyttelse mod pludselige luftlommer. Derfor er det også tilrådeligt at spænde sikkerhedsselen selv i rolige faser af flyvningen, hvor du ikke behøver at forlade dit sæde.

  2. Opbevar genstande korrekt
    For at beskytte både dig selv og andre passagerer bør du altid stuve løse genstande sikkert. Afhængigt af genstanden kan overheadbakken over sæderne, området under dit sæde eller nettet under dit klapbord være velegnet til dette formål.

  3. Følg instruktionerne
    Følg altid instruktionerne fra flyvepersonalet i tilfælde af turbulens - også selv om flyvningen føles rolig og sikker på det tidspunkt. Flypersonalet har oplysninger om truende turbulens og i langt de fleste tilfælde meget mere flyveerfaring. Så hvis stewardessen beder dig om at sætte dig på din plads og spænde sikkerhedsselen, skal du følge opfordringen.

  4. Sæt dig i midten af flyet
    Turbulens i flyet mærkes mindst på de midterste sæder. Så det er bedst at reservere dit sæde her, hvis du vil have den mest glidende rejse muligt. Dette vil også minimere virkningerne af frygten for at flyve i turbulens.

    Tip: Find her ud af, hvilke sæder der er de bedste i flyet til netop dine behov.

  5. Bevar roen
    Til sidst skal du bevare roen, selv hvis turbulensen bliver ekstremt ubehagelig på flyet. Husk, at selve flyet er designet til at modstå disse forhold. Så ved at gå i panik bringer du dig selv i fare i værste fald under turbulens på flyet. Du er mest sikker på dit sæde med sikkerhedsselen spændt.

Turbulens i et fly skal tages alvorligt, men hvis du opfører dig roligt og forsigtigt, er det mere en ulejlighed end en reel fare. Vi ønsker dig derfor en så rolig og afslappet flyvning som muligt!