Brødrene Wright & det Moderne Fly
Brødrene Wright, Wilbur og Orville, betragtes ofte som opfinderne af moderne luftfart. Deres fly, kendt som Wright Flyer, anses for at være de første fuldt funktionsdygtige fly. Men hvordan kom brødrene Wright frem til deres opfindelse? Hvilke tekniske funktioner førte til succesen af deres maskiner? Hvem var involveret eller endda forud for brødrene? Og hvad har cykler med moderne fly at gøre? Svarene kan findes i den følgende artikel.
Indhold
Vejen til Opfindelsen af Brødrene Wright
Som to af syv børn i en middelklassefamilie i det amerikanske Midtvesten, var brødrene Wright ikke nødvendigvis forudbestemte til deres senere karriere. Deres rejse til at blive ledende luftfartspionerer kan spores trin for trin:
1889-1896: Begyndelse i Mekanik
Brødrene Wrights interesse for mekanik blev oprindeligt vakt af trykpresser. Selvom deres forsøg på at udgive deres egen avis mislykkedes, skabte fremkomsten af den moderne cykel en stor efterspørgsel, som de udnyttede ved at åbne en cykelbutik i 1892. Fire år senere begyndte de at fremstille cykler under deres eget mærke.
1897-1899: Indflydelse fra Otto Lilienthal
Efter åbningen af deres cykelbutik blev især Wilbur Wright, den mest opfindsomme af de to, stadig mere interesseret i den tyske luftfartspioner Otto Lilienthal. Efter Lilienthals fatale ulykke under en testflyvning med en svæveflyver i 1896, begyndte brødrene Wright seriøst at udforske mekaniske koncepter for luftfart. De identificerede kontrollen af flyet som afgørende for at løse "flyveproblemet", da de allerede anså motorer og vinger for lovende.
1900-1902: Flyveeksperimenter
Ligesom Otto Lilienthal fokuserede brødrene Wright i første omgang på svæveflyvning for at bestemme den korrekte styringsteknik. Til deres første eksperimenter tog Wilbur og Orville til det, der nu er Kill Devil Hills, om sommeren 1900. Mens deres søster Katherine overvågede cykelbutikken, vendte brødrene tilbage til flere eksperimenter de følgende år. Med hjælp fra deres mekaniker, Charlie Taylor, begyndte de arbejdet med Wright Flyer I.
Wright Flyers
Efter tre års test med svævefly besluttede Wilbur og Orville at forsøge sig med en motoriseret flyvemaskine. I 1903 byggede brødrene Wright deres første fly, Wright Flyer I. Senere modeller fulgte, men de grundlæggende produktionsprincipper forblev de samme.
Motor
Da brødrene Wright ikke kunne finde passende motorer til deres prototype, fik de deres mekaniker fra cykelbutikken til at udvikle en. Charlie Taylor designede og byggede en firecylindret motor på seks uger, som overgik det krævede effekt med 8,9 kW i stedet for de forventede 6 kW.Konstruktion
Wright Flyer-modellerne var biplan, hvor piloten lå på den nederste vinge. Motoren drev to trykskruer. Wright Flyer's ramme var lavet af grantræ, mens vingerne var dækket med tyndt bomuldsstof. Flyet målte 2,74 m i højden, 6,43 m i længden, med en vingefang på 12,29 m, og vejede 274 kg.Styring
Brødrene Wrights afgørende innovation lå i deres forståelse af styring. De hentede inspiration fra observation af fugle og deres erfaring med cykler. Mens andre forsøgte at styre flyvemaskiner som skibe eller biler, valgte brødrene Wright en metode, hvor selve flyet blev vippet og derefter bragt tilbage i position ved hjælp af ror, ligesom fugle og cykler bevæger sig i kurver — en metode, der stadig bruges af fly i dag.
En afgørende opfindelse var den bevægelige, lodrette haleror, hvilket gjorde det muligt for Wrights at kontrollere alle tre akser af flyets bevægelse (rulle-, pitch- og yaw-akser). Dette var en afgørende innovation, der muliggjorde moderne fly.
I øvrigt: Selvom teknologien er udviklet, er flyets grundlæggende princip forblevet meget ens. Læs mere i vores artikel "Hvorfor flyver fly?" for at forstå præcis, hvordan de fungerer.
Brødrene Wrights Første Flyvninger
Den første testflyvning med Wright Flyer I fandt sted den 14. december 1903, præcis 121 år efter Montgolfier-brødrenes første test med en varmluftsballon. Dette var dog kun en kort, stammende opstigning. Den første kontrollerede flyvning, der dækkede 37 m på 12 sekunder, blev udført af Orville Wright den 17. december. Tre andre flyvninger blev udført samme dag, hvor den længste nåede cirka 260 m i en højde af omkring 3 m.
Wright Flyer I skulle dog aldrig flyve igen, da det blev kraftigt beskadiget af en vindstød efter den fjerde flyvning. Selvom brødrene Wright havde vidner til deres første flyvning, blev deres succes oprindeligt stort set overset på grund af de relativt korte afstande.
Anerkendelse & Kontroverser om Brødrene Wright
I de følgende år forbedrede brødrene deres design og flyveteknikker. På trods af indledende skepsis og lejlighedsvise tilbageslag blev de mod slutningen af årtiet anerkendt som førende luftfartspionerer og indgik kontrakter med den amerikanske hær og turnerede i Europa. Omkring 1910 var Wilbur, Orville og deres søster Katherine blandt de mest populære personer i verden.
De stod dog også over for juridiske kampe om patenter, og teknologien bag Wright Flyer blev hurtigt overhalet af statsstøttede fremskridt, især i Europa. Wilbur Wright døde i 1912, og Orville gennemførte sin sidste flyvning i 1918, men forblev involveret i luftfarten indtil sin død i 1948.
Gennem deres liv og derefter blev andre personer nævnt, som skulle have været forud for brødrene Wright med deres innovationer, herunder:
Gustave Whitehead
Født som Gustav Weisskopf i Bayern, hævdes den til USA emigrerede Gustave Whitehead at have udført en kontrolleret motoriseret flyvning i 1901. Selvom nogle luftfartseksperter har støttet denne teori gennem årtierne, er der ikke noget endegyldigt bevis for, at Whitehead faktisk fløj.Alberto Santos-Dumont
Den brasilianske luftfartspioner Alberto Santos-Dumont er mindre kontroversiel, da han fløj sin maskine i Frankrig i oktober 1906. Denne flyvning anerkendes som den første europæiske flyvning. Kontroversen med brødrene Wright opstår fra deres brug af en skinne og senere en katapultanordning til at lette, hvilket får Santos-Dumonts forsvarere til at tilskrive ham opfindelsen af det moderne fly.Andre
I de tidlige år blev også andre navne nævnt, såsom Samuel Langley, en formand for Smithsonian Institution, og Clément Ader, en fransk pioner. Disse påstande er dog stort set blevet tilbagevist eller nyder ringe opbakning i fagkredse, ofte fordi det drejer sig om kortere, ukontrollerede løft.
Der er altså ingen klar sag, hvor andre ubestrideligt har været forud for brødrene Wright. Selvom de drog fordel af indsigt fra deres forgængere, som Otto Lilienthal, bragte de selv afgørende nye innovationer. I den forstand kan brødrene Wright bestemt betragtes som de første til at udvikle og faktisk flyve et fly efter moderne standarder.
Efter brødrene Wright var der andre pionerer som Howard Hughes, der drev luftfarten videre, hvilket gør det muligt for.