Desperat kvinde, der ikke nåede sit tilslutningsfly, sidder på gulvet ved gaten med en blå kuffert og ansigtet begravet i sin hånd

Du er gået glip af dit tilslutningsfly - hvad nu

Især på langdistanceflyvninger er der ofte ingen direkte forbindelse. Passagererne er derfor nødt til at skifte til tilslutningsfly. Tiden er dog ofte meget knap, når man skal skifte fly. I tilfælde af en flyforsinkelse kan det derfor hurtigt ske, at du går glip af dit tilslutningsfly. Hvad mange passagerer ofte ikke ved: Du har normalt ret til erstatning. For at du ved, hvad du skal gøre, hvis du ikke når dit tilslutningsfly, vil vi gerne give dig et kort indblik i retsgrundlaget. Nedenfor får du svar på dine passagerrettigheder, hvis du har misset dit tilslutningsfly, og de mest stillede spørgsmål.

Indhold:

nærbillede af en skærm med en liste over afgående flyafgange, der alle er blevet aflyst

Hvilke rettigheder har du som passager, hvis du har misset dit tilslutningsfly?

Hvis du selv er ansvarlig for, at du ikke når dit tilslutningsfly, skal du arrangere et alternativt fly mod et gebyr. Dette gælder også, hvis den minimale tilslutningstid stadig er overholdt. Men hvis luftfartsselskabet er skyld i flyforsinkelsen, gælder EU's forordning om passagerrettigheder for flyvninger, der starter eller lander i Europa. Hvis du lander i et EU-land, skal det valgte flyselskabs hjemsted også være i EU.

EU's flypassagerlovgivning beskytter passagerer i tilfælde af tredjeparts skyld og giver dig i nogle tilfælde kompensation i form af et erstatningsbeløb. Den afgørende faktor for udbetaling af kompensation er flyforsinkelsen i destinationslufthavnen og ikke forsinkelsen af de enkelte delfly. Hvis du har misset dit tilslutningsfly (på grund af forsinkelse), er det derfor kun ankomsten af flyet på den sidste del af rejsen, der er afgørende for, om du kan gøre krav gældende. Det er irrelevant, om du fortsatte din rejse med det oprindelige tilslutningsfly, eller om du måtte tage et alternativt fly. Det er desuden ligegyldigt, om du er privatrejsende, forretningsrejsende eller pakkerejsende.

I princippet gælder retten til erstatning:

  • hvis flyet er mere end tre timer forsinket på bestemmelsesstedet

  • hvis der ikke er tilstrækkelig tid til at skabe forbindelse mellem flyvningerne (dette afhænger også af lufthavnens størrelse)

  • op til den 31. december tre år efter flyvningsdatoen (med tilbagevirkende kraft)

Ud over det er vigtigt:

  • kompensationsbeløbet kan være på mellem 250 og 600 EUR pr. passager, afhængigt af afstanden (kortdistanceflyvning op til 1 500 km: op til 250 EUR, mellemdistanceflyvning op til 3 500 km: op til 400 EUR, langdistanceflyvning fra 3 500 km: op til 600 EUR)

  • efter to timers ventetid i lufthavnen har du ret til måltider (snacks og drikkevarer), dette er flyselskabets ansvar

  • hvis dit tilslutningsfly er udsat til næste dag, skal flyselskabet sørge for overnatning med transfer

Manglende tilslutningsfly på grund af ekstraordinære omstændigheder

Da luftfartsselskaberne ikke har nogen indflydelse på ekstraordinære omstændigheder, er der i dette tilfælde ingen forpligtelse til at betale kompensation. Medmindre luftfartsselskabet havde mulighed for at afværge problemet. Først da vil de være ansvarlige for forsinkelsen eller aflysningen af flyet og det missede tilslutningsfly. Undtagelsesvise omstændigheder omfatter:

  • Strejker (afhængigt af den enkelte sag)

  • Vejrrelaterede flyafbrydelser (f.eks. kraftigt snefald, storm, frostregn)

  • Naturkatastrofer (f.eks. askesky)

  • Fugleangreb

  • Lukning af luftrummet

  • Terrortrussel/ politisk ustabilitet

  • Nødlandinger (f.eks. efter medicinske hændelser)

  • Kortvarig lukning af grænserne

Vigtigt: Dette gælder også for Corona.

nærbillede af en mandlig hånd, der holder et pas og en flybillet og rækker ud mod en stewardesse ved en skranke

Hvad skal du gøre, hvis du har misset dit tilslutningsfly?

For at gøre din anmodning om tilbagebetaling så smidig som muligt kan du følge nedenstående trin:

  1. Gå til flyselskabets skranke så hurtigt som muligt; denne er normalt placeret i transitområdet.

  2. Få dit flyselskab til at bekræfte årsagen til forsinkelsen eller aflysningen af feederflyvningen skriftligt (der findes formularer til dette formål).

  3. Afhængigt af flyforsinkelsen kan du:

    a)     Ombook dit fly

    b)     aflyse dit fly

    c)     Dækning af telefonomkostninger

  4. Tage et foto af opslagstavlen, der viser flyforsinkelsen eller aflysningen af feederflyet.

  5. Udveksl om muligt kontaktoplysninger med andre passagerer, hvis det er muligt. På denne måde har du vidner og kan bedre håndhæve dit erstatningskrav.

  6. Insistere på at få drikkevarer og mad i ventetiden i lufthavnen.

  7. Bede flyselskabet om at arrangere indkvartering og transferomkostninger til en erstatningsflyvning næste dag.

  8. Indsamle kvitteringer for de udgifter, du har haft, da du ikke nåede dit tilslutningsfly, f.eks. måltider, hotelophold, transfer eller drikkevarer, så du kan indsende dem senere.

Ofte stillede spørgsmål - Forpasset tilslutningsfly

  1. Hvad hvis flysegmenter drives af forskellige luftfartsselskaber?
    Så længe der er tale om en ensartet booking af flysegmenterne med én bookingkode, er det ligegyldigt, om de enkelte strækninger opereres af forskellige flyselskaber. Desuden skal det pågældende flyselskab sørge for erstatningstransport hurtigst muligt, hvis du har misset dit tilslutningsfly. Derfor har alle passagerer et gyldigt krav, hvis du har en flyforsinkelse på over tre timer på din destination.

  2. Hvem er ansvarlig for kompensation på code-share-flyvninger?
    Mange flyselskaber informerer ikke passagererne om deres passagerrettigheder og nægter at give dem oplysninger. I tilfælde af code-share-flyvninger, hvor flere flyselskaber deler en ruteflyvning under et særskilt flynummer, skal du rette henvendelse til det flyselskab, der foretog den flyvning, som var årsag til, at du gik glip af dit tilslutningsfly.

  3. Hvad er dine rettigheder i tilfælde af lang ventetid i lufthavnen?
    Hvis du er gået glip af dit tilslutningsfly på grund af en flyforsinkelse, der har resulteret i lang ventetid i lufthavnen, har du ret til ydelser. Dette varierer afhængigt af ruten:

    1. Kortdistanceflyvninger op til 1.500 km: fra to timers ventetid har du ret til gratis drikkevarer, snacks, e-mails, fax og to telefonopkald.

    2. Mellemlangdistance 1.500-3.500 km: fra en ventetid på tre timer har du ret til gratis drikkevarer, måltider, to telefonopkald, e-mails eller faxer

    3. Langdistanceflyvninger fra 3500 km: fra fire timers forsinkelse ved start har du ret til gratis drikkevarer, måltider, to telefonopkald, e-mails eller fax

  4. Hvad sker der, hvis flyet er mere end fem timer forsinket?
    Hvis dit fly er mere end fem timer forsinket, og du går glip af dit tilslutningsfly, kan du enten trække dig tilbage fra flyet og få billettens fulde pris refunderet eller anmode om erstatningstransport. I tilfælde af aflysning skal flyselskabet flyve dig gratis tilbage til din afrejselufthavn.

  5. Hvad sker der, hvis flyvningen udsættes til næste dag?
    Hvis det er flyselskabets skyld, at du ikke når dit tilslutningsfly, og flyet er forsinket til den følgende dag, har passagerer ret til en hotelovernatning, herunder transport til hotellet og tilbage til lufthavnen, i henhold til EU's forordning om passagerrettigheder.

  6. Hvor lang tid tager det at modtage erstatning?
    Flyselskaberne gør det svært for passagerer at kræve kompensation, selv om du er ansvarlig for at gå glip af dit tilslutningsfly. Det kan tage flere måneder, før du får svar. Luftfartsselskaberne påberåber sig ofte, at der er tale om ekstraordinære omstændigheder, selv om dette er temmelig tvivlsomt. Hvis de på trods af gentagne anmodninger om betaling nægter at tilbagebetale dig de penge, som du har ret til, er det tilrådeligt at søge hjælp hos en specialist i flypassagerrettigheder og anlægge sag ved domstolene.

  7. Hvad sker der med bagagen under en mellemlanding?
    Som regel behøver du ikke at bekymre dig om noget som helst. Din bagage vil nå frem til din destination, selv i tilfælde af uplanlagte flyaflysninger eller ombookinger på grund af et misset tilslutningsfly. Men hvis dit erstatningsfly først afgår næste dag, og hvis mellemlandingen varer mere end 24 timer, skal du hente din bagage og tjekke den ind igen, før du kan fortsætte din rejse. Det er også tilrådeligt at pakke det mest nødvendige i håndbagagen, så du er forberedt på enhver eventualitet.

  8. Hvad er dine passagerrettigheder i tilfælde af forsinket bagage?
    Hvis du har misset dit tilslutningsfly, kan det ske, at din bagage kommer for sent, når du booker om. I dette tilfælde har du ret til at få refunderet udgifterne til erstatningstøj og kosmetik af flyselskabet op til en maksimal værdi på 1.385 euro pr. passager. Senest 21 dage efter at du har modtaget din bagage, skal du skriftligt indberette udgifterne til flyselskabet med henblik på refusion og indsende købsbeviset. 50 % af de samlede omkostninger refunderes for tøj, fordi det kan genbruges. Hvis der derimod er tale om kosmetiske produkter, betales den fulde pris. Denne ret gælder dog kun, hvis rejsemålet ikke er dit bopælssted. Desuden skal udgifterne stå i forhold til kuffertens forsinkelse og kunne spores. Årsagen til rejsen spiller også en rolle, for du har brug for andet tøj til en forretningsrejse end til en badeferie.

Alt i alt er det naturligvis aldrig særlig behageligt at gå glip af et tilslutningsfly. Ikke desto mindre kan du bevæbne dig mod det store ukendte ved at give oplysninger på forhånd og afklare, hvad du skal gøre, hvis det skulle ske. Hvis det er muligt, skal du dokumentere hvert eneste skridt og forsøge at undgå at lade dig opføre dig negativt over situationen. Vi krydser fingre for, at du ikke går glip af nogen af dine tilslutningsfly og ønsker dig en god rejse!